جایگاه زن در ادیان
جایگاه زن قبل از ظهور ادیان
همه جوامع قبل از ادیان به منزلت و تقدس خاص زن معتقد بودند، چون
مرد به مقام و توانایی زن در زاد و ولد و عدم توانایی خود در این امـور
اذعان داشت .اما این اعتقاد در جوامع مختلف با شدت و ضعف همراه
بود ، مانند اینکه:
در اروپا : مهد تمدن اروپا ، یونان قدیم است . در یونان قبل از ظهور
اسلام، دانشمندان زیادی وجود داشتند و از لحاظ رشد فکری و شکل گیری
تمدن های شهری و اجتماعی در سطح بالایی قرار داشتند اما زنان
به عنوان بخشی از اجتماع ، از نظر فلاسفه یونانی ( افلاطون ،
سقراط ، بقراط و … ) بدترین جایگاه را دارا بودند .
در مشرق زمین : دو تمدن برزگ مصر و ایران، برای زن جایگاه الهه
قائل بودند، چون او را در بقاء نسل و زاد و ولد وشیردهی و تربیت فرزند
مؤثر می دانستند البته فقط در حد صاحب فرزند و حافظ اموال شوهر
و خادم او ، ولی اجازه ورود به عرصه تصمیم گیریهای اجتماعی بزرگ به
او نمی دادند .
جایگاه زن بعد از ظهور ادیان
زن در عهد عتیق ( عهد یهودیت و آموزه های تورات ) :
در کتاب مقدس صفر تورات آمده است که: زن از دنده چپ مرد آفریده
شده است و چون حوا آدم را فریب داد تا میوه ممنوعه را بخورد،
گناهکارتر از آدم می باشد و به همین دلیل درد زایمان همیشه با
اوست ، این اعتقاد تا جایی پیش رفت که یهودیت زن را برزخی
میان انسان و حیوان دانست، اما خداوند درست همان زمانی که
مرد خودش را قدرت مطلق قلمداد می کرد بدون وجود مرد ، از وجود
یک دختر باکره فرزندی را متولد می کند و یک انقلاب معرفتی به
وقوع می پیوندد همانطورکه در زمان زنده به گور شدن دختران در
جزیرة العرب، با ولادت حضرت فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) این
انقلاب معرفتی رخ می نماید .
زن در عهد جدید (عهد مسیحیت):
بعد از عروج حضرت عیسی (علیه السلام)، در زمان حواریون
دوباره انحرفات و برگشت به جاهلیت شروع شد و معتقد شدند
که با مسلوب شدن عیسی مسیح گناه مرد بخشیده شد ولی
گناه زن بخشودنی نیست. در یکی از توراتها آمده است که: به
طور کلی در دوران عهد جدید که دوران رحمت برای مردان است
سه مجازات تا پایان تاریخ برای زنان در نظر گرفته شده است:
1- رنج و عذاب ناشی از گناه اولیه حوا
2- محرومیت از تعلیم و تربیت
3- درد حمل و زایمان و حاکمیت شوهران.
تا نیمه دوم قرن نوزدهم این تفکر به شدت در اروپا حاکم بود.
اما بعد از آن، شورش علیه کلیسا شروع می شود و به
رهبری مارتین لوتر، مکتب پروتستان احیا می شود و بعد
جنبشهای مختلف اجتماعی از جمله جنبش اجتماعی زنان
در قرن نوزدهم شکل می گیرد.
کارگاه تخصصی زنان
« استاد آرام نیا »