دیدار با آیت الله حسینی ( دام ظله)
موسسه آموزش عالی نورالزهراء(س)همزمان با فرا رسیدن ماه محرم جلسه اخلاقی با حضور آیت اله حسینی (دام ظله) ، موسس حوزه علمیه نورالزهراء(س) در دفتر ایشان برگزار کرد. در این دیدار طلاب دو رشته کلام اسلامی و فقه و اصول شرکت داشتند
در این جلسه آیت اله حسینی با اشاره به حدیث “لاتکتمل العقل الا بالتبایع الحق” از حضرت علی (ع) بیان داشت: کمال عقل در پیدا کردن حق است و پیدا کردن حق پیدا کردن خداست. ولی چون توحید انسانها متفاوت است و ایمان 10 درجه است نمی توان کسی که در مراحل ابتدایی است به مراحل بالا توصیه کرد. لذا آیه ” فتبارک الله احسن الخالقین” با میزان عقل رابطه دارد.
ایشان یکی از دلایل روشن پیدا کردن حق توسط عقل را ارجاع قرآن به عقل دانست أفلا یعقلون … آیا شما در آسمانهاو زمین و نشانه های الهی تعقل نمیکنید پس معلوم می شود که تفکر ذاتی است اما شعور و فهم ها متفاوت است و بر اساس تعریف اشیاء باستنباط ها در فهم اشیاء و استدلالات دچار اشتباه می شویم.
آیت اله حسینی در ادامه موضوع دو علم منطق و کلام را بیان کرد و افزود: این دو علم وسیله و کلید شناخت هستند علم کلام استدلال به داده های دینی است که اهل بیت (ع) بر اساس عقل استدلال کرده اند که اینها با مطالعه منطق … امکان پذیر است ودرباره علم منطق به بیان ابن سینا اشاره کردند که ” حد تام برای اشیاء نداریم و تعاریف، ظاهر قضایا هستند لذا برای یادگرفتن ریشه ای اشیاء باید این مبادی را یاد گرفت. مخصوصا ادبیات عرب و معانی و بیان و بدیع .ایشان به نقش کتاب برهان شفا از علامه طباطبائی اشاره کرده و افزود: یکی از صناعات خمس برهان است و این کتاب بیان می کند که چطور می توان برای اشیاء استدلال کرد و چطور بفهمیم استدلال صحیحی کردیم.
در پایان جلسه ایشان وظایف طلاب را در این ماه متذکر شده و گفت: وظیفه سنگین طلاب است که با هجمه ها و شبهه ها مبارزه کند، باید امام شناسی را به مردم آموخت و معرفت امام در گرو توحید شناسی است و توحید هر قدر قوی باشد اخلاص قوی خواهد بود. لذا دیگر شبهاتی چون برای چه بر امام می گرییم و …. پاسخ داده خواهد شد.
ایشان دلیل راهیابی شبهات را عدم شناخت صحیح خدا و امام دانست و افزود: اولین راه ساخته شدن یغظه (موعظه) و بیداری است لذا علمایی مثل شیخ مرتضی انصاری هر شب منبر میرفتند و موعظه می کردند و منطق از هر چیزی بالاتر است و این هم در قالب توحید است.