هشدار رهبری به زنان شاغل..........@
مسأله شغل زن مسأله درجه اوّلى نيست. اگرچه اسلام مانع مشاغل و مسؤوليت هاى زنان نيست - مگر در موارد استثنايى، ليكن مسأله اصلى زن اين نيست كه آيا شغلى دارد يا ندارد. مسأله اصلى زن، آن مسأله اساسى است كه امروز در غرب متأسفانه از بين رفته است، و آن همان احساس آرامش و احساس امنيت و احساس امكان بروز استعداد و مورد ستم قرار نگرفتن در جامعه و در خانواده و در خانه شوهر و در خانه پدر و امثال اينهاست. كسانى كه در خصوص مسأله زن تلاش مىكنند، بايد در اين زمينهها تلاش كنند.
(بیانات رهبردر دیدار جمعی از زنان در تاریخ: ۱۳۷۶/۰۷/۳۰)(ز.س)
چرا رهبر انقلاب یک دختر عراقی را الگوی بانوان انقلابی معرفی کرد؟
نحوه نگرش هر جامعه به زن، با نقش زن در تاریخ شکلگیری تمدن آن ارتباط دارد. در جامعهای که جایگاه برابر زن و مرد را از لحاظ انسانی باور دارد، زن به عنوان یک انسان در جامعهایفای نقش میکند و با پذیرش برابری زن و مرد در بعد انسانی، برجسته ترین الگوها و نمونه ها را در این زمینه ارائه میکند؛ اما در جامعهای که زن را – پیش از آنکه یک انسان بداند – یک موجود مؤنث به شمار میآورد، زن از ایفای نقش مؤثر در جامعه بازمیماند و برای ابراز وجود، ناگزیر به استفاده از ویژگیهای زنانه خود میگردد که همان فراهم آوردن زمینه لذت و بهرهگیری مرد است.
نسیبه یک زن بود. زنان قریش هم زن بودند و تمامی آنها اعم از نسیبه ی مسلمان و زنان کافر قریش، احساس و عاطفهی زنانه داشتند؛ اما زنان قریش همراه شوهرانشان به جنگ میرفتند تا ساز و دف بنوازند و کینههای خفته را در دل آنان زنده کنند. آنها با خود سرمه و سایه میبردند تا اگر یکی از مردان از جنگ بازمیماند، آنها را به دست او بدهند و او را زن خطاب کنند؛ اما نسیبه و دیگر زنان مسلمان در میدان جنگ حاضر میشدند تا نبرد کنند و یا به مداوای مجروحان و بیماران بپردازند؛ و اگر مردان گریختند، آنان پایداری کنند. دست نوشتههای بنت الهدی صدر بهترین گواهان اندیشه و نگاه او به جایگاه زن به عنوان مخلوقی مکلف است. تکلیفی که با هیچ توجیهی از دوش انسان مسلمان برداشته نخواهد شد و آن چیزی نیست مگر خدمت به اسلام. زندگی بنت الهدی صدر مصداقی است از همین تکلیف مداری زنی که اگر چه نتوانسته است در جایگاه مادری و همسری نقش ایفا کند، مادران و همسرانی در مکتب تربیتی او رشد کردهاند و ارتقا یافتهاند که ثمرات آن در طول تاریخ دیده خواهد شد.
ماجرا از آنجایی آغاز میشود که خداوند در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در شهر کاظمین به خاندان مکرم و فاضل صدر دختری عطا میکند به نام «بنت الهدی» – بنت الهدی دوران کودکیاش را در بستر علم و فقاهت رشد کرد. مقدمات اجتهاد، فقه و اصول را نزد برادرش شهید سید محمد باقر صدر فرا گرفت؛ و آشنایی با آموزه های اسلامی هر روز بیشتر از قبل بنت الهدی را متوجه رسالت تاریخی میکرد که گویی بر دوش همهی انسانهای آزاده نهاده شده است. برخی آن را می فهمند و برخی از کنار آن به راحتی عبور می کنند. بنت الهدی در آغازین سال های فعالیت جهادیاش و در سن و سالی پایین، روزنامه دیواری هایی با مضامین اسلامی و فرهنگی تهیه میکرد و آن را به دست کسانی می رساند که احساس میکرد برای آنها مفید و ضروری خواهد بود. بنت الهدی بزرگ تر میشود. بزرگی او همراه است با عمیق تر شدن فهم او از اسلام و مکتب شهید صدر. اگر از توضیح فضائل اخلاقی او بگذریم می رسیم به اقدامات بزرگ وی درحوزهی اجتماعی. سیده شهیده از مؤسسان و بنیان گذاران مدارس«الزهراء» وابسته به «صندوق خیریه اسلامی» در بغداد و کاظمیه و نجف بود. (۱۹۶۷ م) هدف او از تأسیس این مجتمعهای آموزشی ابتدایی و غیر ابتدایی مقابله و رویارویی با فرهنگ مادی که موجبات فساد و انحراف اخلاقی را فراهم میکرد، بود. هم چنین برای ارتفا جایگاه زن، به دنبال نشر فرهنگ اسلامی صحیح بود. در این راستا او به مواد درسی رایج آن دوره مواد دیگری از دروس عقیدتی و تربیتی اسلامی نیز به صورت فشرده و تفنّنی اضافه کرده بود. بانو صیدلی، مدیر«مدارس الزهراء»، در این باره میگوید: یکی از راه های مقابله با ترویج فساد اخلاقی اهتمام و عنایت به تربیت نوین دختران و پرورش جهتدار و هدفمند آنهاست. این مسأله انجام نمیشود، مگر از طریق ایجاد مدارس اسلامی که برای این منظور اختصاص داده شدهاند.
شهیده بنت الهدی برای تأسیس این مدارس ملّی رسمی که تحت پوشش قوانین حکومتی بودند، تلاش فراوانی کرد و بیش از دو ماده درسی نیز برای تربیت دختران در این مدارس به سایر مواد درسی اضافه نمود. وی بانوان شیعه معلمهای را که دارای کفایت علمی و مزایای خاص بودند و به شئونات اسلامی التزام داشتند، بر این کار گماشت تا اسوه و الگوی دختران قرار گیرند و نام این مدارس را «مدارس الزهراء» گذاشت. مرکز این مدارس را نیز بغداد و کاظمیه قرارداد. این مجتمعها شامل مهدکودک، مدرسه ابتدایی و غیر ابتدایی بودند. در این زمینه، یکی از فعالیتهای مهم او آموزش فرهنگ جهتدار و تربیت اسلامی هدفمند به معلمان و مدرسان این مدارس بود که پس از پایان وقت مدرسه، طی یک حضور الزامی به ایشان آموزش داده میشد. حضور شهیده بنت الهدی در این مدارس بر مدار خاصی میگردید و ایشان سه روز از هفته در هر کدام از مدارس که مقتضی بود، حاضر میشد و سه روز نیز به مراکز تعلیم نجف اشرف تشریف میبرد.
او دایم بین بغداد و نجف در حرکت بود تا به امر تدریس و نظارت و توجه به مدارس بپردازد. بانو صیدلی از مجاهدتهای این شهیده در این زمینه و در آن دوران اینگونه حکایت میکند: «بنت الهدی به من می گفت: من روزم را در اداره مدرسه می گذرانم و ظهر را به بعضی از اعمال شخصی و امور منزل می پردازم، عصرها جلساتی را در خانه تشکیل می دهم و به تدریس فقه و شرائع الاسلام اشتغال دارم و پس از پایان وقت، در شب ها به خواندن کتب اسلامی و فرهنگی و فقهی می پردازم.» سیده بنت الهدی(رحمه الله علیه) راه درازی را در راه تعلیم و تعلّم پیمود و «تدریس»، یک نمونه از کوششهای او بود. او با تشکیل حلقههای تدریس در خانهاش در تلاش بود تا علاوه بر اینکه آنچه از فقه و دروس حوزوی نزد برادرانش آموخته بود به زنان و پرورش زنان عالم و آگاه، ایشان را برای تحمّل مسئولیت ادامه این راه در آینده آماده کند. او تلاش داشت چنان توانایی علمی در شاگردانش ایجاد کند که بتوانند بر ایجاد حوزههای علمیه بانوان قدرت پیدا کنند و بتوانند به نشر فرهنگ و تعلیمات اسلامی بپردازند. بنت الهدی در کنار تدریس، در پی طرّاحی فرهنگ دینی عمومی است که در آن، افکار اسلامی را با روشهای منسجمی متناسب با نیازمندیها و مقتضیات روز مطرح مینمود. یکی از مسائل ذهنی بنت الهدی که چه در عرصهی عمل و چه در مقالات او در مجله الأضواء به چشم میخورد، مساله ی ارتقای فکری زنان و حل مسائل آنها است. یکی از آن موارد ارتقای مجالس زنانه و ارائهی مدلی جدید برای مدیریت فضای زنان مسلمان است. یکی از دوستان او در مصاحبهای میگوید: ما در فواصل زمانی دور جلساتی را برپا میکردیم و هر بار جلسه در خانه یکی از خواهران برگزار میشد. به طور طبیعی میزبان جلسه آمادگیهای لازم را از قبل پیشبینی میکرد و بر حسب سلیقه و نگاهش به جلسه، وسایل پذیرایی از بانوان شرکتکننده را نیز مهیا میساخت. یک بار جلسه در خانه خواهر… برپا شده بود. او از آن خانمهایی بود که بسیار شیفته بنت الهدی بود و نصایح و توصیههای او را به گوش جان میخرید. تدارک و پذیرایی او از حاضرین در حد متوسط بود. در اثنای جلسه و هنگامی که داشت از مهمانان پذیرایی میکرد، شهیده بنت الهدی با همان روش همیشگیاش، یعنی با تبسم و نرمی گفتار و ملایمت رو به آن خانم کرد و گفت، «ای کاش این وقتی را که برای تهیه ساندویچ و کیک و چای گذاشته ای، فقط برای تهیه شربت و شکلات می گذاشتی و بقیه وقت ارزشمند خود را برای تهیه موضوعی مفید صرف و آن را برای حاضران مطرح میکردی تا وقتشان هدر نشود و موقع بازگشت به خانه هایشان با دست های پر و سودمند باز می گشتند».
به طور کلی آن چه از خواندن خاطرات مکتوبی که از افکار و اعمال بنت الهدی قابل برداشت است نوع نگاه وی به زن به عنوان یک هویت مستقل است خواه مجرد یا متأهل. هویت مستقلی که گاهی در نقش مادر ظهور میکند گاهی در فرزندی. نکتهی مهم فصل مشترک همهی نقشهایی است که یک زن به عهده میگیرد آن هم مسلمان بودن است. تمام تلاش بنت الهدی همین است که به همه زنان اسیر تهاجم غرب بفهماند که مسلمان بودن تکلیف میآورد.
او برای ترویج افکار خود در کنار همهی اقداماتش نوشتن را انتخاب میکند. برخی از کتابهای او از این قرار است:
۱- خاله گمشده ۲- فضیلت پیروز است ۳- خاطرات حج ۳- ای کاش میدانستم ۵- دو زن و یک مرد ۶- دیدار در بیمارستان ۷- آنکه درپی حقیقت است ۸- شخصیت زن مسلمان ۹- نزاع و مذاکره ۱۰- زن در حضور پیامبر
او در راه جهاد و مبارزه، سختیها و مرارتهای بسیاری را به جان خرید، اما هیچگاه دلسرد نشد و عقب ننشست. او درباره مقاومت و سخت کوشی و صبر و تحمل مشکلات در راه خدا اینگونه سروده است.
اسلامنا انت العزیز و کل صعب نیک سهل
ولاجعل دعوتک الکریمه
علتهم الایام یحلوا
ای اسلام ما، تو عزیزی و هر سختی ای در راه تو آسان است…
در راه نشر پیام ارزشمندت
تلخیهای روزگار شیرین خواهد بود
حضور همگان آزاد است
بنت الهدی به خاطر شرایط سخت زندگی و بیماری مادرش که همواره باید در کنار او میبود و به خاطر همراهی برادر در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، نتوانست ازدواج کند؛ و تا آخرین لحظات دستگیری برادرش (که به جرم حمایت از انقلاب اسلامی ایران و از ترس ترویج آن در عراق او را دستگیر کرده بودند) با خطبههایی زینبی در حرم حضرت امیر برادر بزرگوارش را همراهی کرد و در نهایت با یک فاصلهی زمانی بنت الهدی را نیز صبح یکشنبه ۱۷ فروردین دستگیر کرده و بنا بر شواهدی، شب سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ هجری شمسی به شهادت رساندند. طبق نقلهای رسیده، ایشان در زندان نیز زیر شکنجههای صدام دست از مبارزه برنداشت. اینگونه بود که ثابت کرد اگر نمیتواند مادری باشد تا با تربیت فرزندش به اسلام خدمت کند، تکلیفی از او ساقط نشده است و باید به هر نحوی که شده است در راستای اعتلای اسلام و هدایت امت کوشید. به راستی بنت الهدی همان الگوی زن ثانی انقلاب اسلامی است بعد از زنان مبارز صدر اسلام. او کسی است که در کلام مقام معظم رهبری زنی شجاع، عالم و متفکر نام میگیرد که میتواند سرمشقی نمونه برای زنان انقلاب اسلامی باشد.
خانم وجیهه صیدلی درباره بنت الهدی در روزنامه «المنبر» چاپ لندن نوشته است، «شهیده بنت الهدی با شایستگی و لیاقت تمام توانست هدایت فعالیتهای اسلامی زنان را به عهده گیرد و حتی می توان گفت که وقتی بنت الهدی در جایگاه اصلی خود قرار گرفت، این رهبری و هدایتگری بود که از وجود او شرافت و زینت یافت. همه می دانید که رهبری، حاصل انتخاب و انتصاب نیست، بلکه نتیجه گزینش و انتخاب و بیعت است که پس از تلاش و فعالیتی مداوم و خستگی ناپذیر، به همراه شایستگی های دیگر همچون فرهنگ و آگاهی و حس تدبیر و حسن رفتار متناسب با شرایط و واقعیت های موجود به دست می آید».
منبع: ماهنامه قبیله هابیل
قضیه انتخاب همسر مثل قضیه کبوتر با کبوتر وباز باباز......!!!!!!!
“ کفویّت” و ” هم شأنی"دو شرط اساسی در ازدواج
با کمی تامل و دقت در سخن حضرت امام میتوان فهمید که ” کفویّت” و ” هم شأنی"، در ازدواج دو شرط مهم و اساسی است و چون دامنه تعریف این واژه بسیار وسیع و گسترده است، افراد با دیدگاه های متفاوتی آن را تفسیر می کنندو با برداشت های اشتباه،زندگی را بر پایه های سست و ناپایدار بنا می کنند. از جمله اینکه تشابه و کفویت رادر درس یا همشهری بودن یا همسانی در مسایل مادُی می دانند،اما بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران کفویت را چنین معنا می کنند،کفو و هم شأن هرکسی آن است که از نظر معنوی و اعتقادی با او در یک سطح باشدو همچنین انسانی که شیفته علم و درس است کفو او کسی است که به علم وعالم احترام گذارد و طالب علم را دوست داشته باشد)(انتخاب همسر از دیدگاه امام(ره))(ز.س)
” کفویّت” و ” هم شأنی"در آیات و روایات
قرآن می فرماید :« الزَّاني لا يَنْكِحُ إِلاَّ زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً[سوره مبارکه نور آیه3] مرد زناکار ، جز زن زناکار يا مشرک را نمی گيرد».
برخي از مفسرين معتقدند كه اين آيه در مقام بيان يك واقعيت عيني است، يعني خداوند می فرماید: معمولاً افراد آلوده سراغ افراد آلوده ميروند، افراد پاك با افراد آلوده ازدواج نميكنند. در حقيقت مقصود اين آيه همان چيزي است كه در فارسي به یک ضرب المثل تبدیل شده است[2]
كبــوتر با كبــوتر بـاز با بـاز كند همجنس با همجنس پرواز
همچنین رسول گرامی اسلام درباره کفویت دخترشان حضرت زهراسلام الله علیها می فرمایند:
« اگر خدا علی را نمیآفرید برای فاطمه کفو و همتایی وجود نداشت».
شخصیت گرایی در امر ازدواج......!!!!
جنبه ديگري كه اصلاً نبايد مورد نظر باشد، عبارت است از «تشخّص اجتماعي». اين هم اصلاً نبايد مورد نظر باشد. من شنيده ام - به گوشم خورده - بعضي افراد كه مي گردند تا پسري را براي دخترشان ، يا دختري را براي پسرشان انتخاب كنند - خوشبختانه در خودِ دخترها و پسرها كمتر هست؛ مربوط به پدرها و مادرهاست - مي گردند تا عروسي، يا دامادي را انتخاب كنند كه حتماً وابسته به بيت و شخصيت شهير، يا سِمت معروفي باشد. اين هم به نظر من معيار غلطي است و نبايستي مورد نظر باشد. بعضي از جاذبه هايي هم كه به شكل صوري جوانان را جذب مي كند، به نظر من براي ازدواج نبايدبه شكل معيار به آنها نگاه كرد. مثلاً پسرها يا دخترها بگردند، هرجا چشمشان را گرفت، آن را معياري قرار دهند! هر موردي كه چشمشان را گرفت و جذب كرد، آن را كافي بدانند! اين هم به شدّت مورد برحذر داشتن و پرهيز دادن ماست؛ كه ما مي خواهيم دخترها و پسرها در اين دام ها گرفتار نشوند(معیار ازدواج از دیدگاه رهبری(تشخص اجتماعی)(زس)
ازدواج هرکس با هم ردیف خود.......!!!!!!!
کفو و هم شأن هركسی آن است كه از نظر معنوی و اعتقادی با او در یك سطح باشد، یا حداقل تفاوت كمتری داشته باشد. انسانی كه شیفته علم است، كفو او كسی است كه به علم احترام گذارد و طلب علم را دوست داشته باشد و از یك خانواده علمی و روحانی باشد. در واقع همشهری بودن، هم شكل بودن و در یك سطح مادی قرار داشتن، به هیچ وجه منظور امام نبوده است. اگر چه كم بودن اختلاف سنی در ازدواج همواره مطرح بوده است، ولی حضرت امام كه خود در هنگام ازدواج 28 ساله بوده و همسر بزرگوارشان در آن زمان15 سال بیشتر نداشته اند، در عمل، این شرط را خیلی اساسی ندانسته اند، زیرا در كنار این اختلاف سنی، نزدیكی روحی و معنوی وجود داشته است كه تفاوت سنی، تحت الشعاع آن قرارمی گیرد.(معیارهای ازدواج (هم کفوبودن)ازدیدگاه امام(ره))(زس)
صبر ایوب دامادی در نه گفتن دختر خانم ها .......!!!!!!
روح الله جوان، با حجب و حیای مخصوص جوانان آن دوران، از محمدصادق لواسانی (دوست امام (ره)میخواهد پا پیش بگذارد و دختر آقای ثقفی را برای او خواستگاری کند. «قدس ایران» دختر تحصیلکردهای بود. او به سه زبان صحبت میکرد. حکایت میشود همان حکایت همیشگی، دختر مورد نظر«نه» میگوید و روحالله 10 ماه صبوری میکند و در این 10 ماه5 بار به خواستگاری همان دختر می رود.(خاطرات خواستگاری امام (ره)در ازدواج زیبا)(زس)
ازدواج به خاطر زیبایی.....!!!
اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد، دوست داشت، او را جمیل می بیند. وقتی کسی را دوست نداشت، هر چقدر هم جمیل باشد، به نظر او جمیل نمی آید(ازدواج زیبا ازدیدگاه رهبری)(ز س)
دنبال ایده آل نباشید....!!!!!!
دخترها و پسرها به دنبال ایده آل نباید باشند. در امر ازدواج هیچکس ایده آل نیست. باید بسازند و زندگی کنند چون مرد ایده آل بی عیب و زن ایده آل بی عیب در هیچ کجای عالم پیدا نمی شود و این نباید موجب سردی در ازدواج شود. (78.1.24)(ازدواج ا زدید گاه رهبری )(زس)
مهریه سنگین مال جاهلیت هست....!!!!!
خود آن کسی که مشرع مهر است که نبی اکرم باشد، که از همه کائنات بالاتر است و دختر مطهره و عزیز او که از همه زنان عالم از اولین و آخرین بالاتر است و شوهر او که امیرالمومنین (ع) باشد که از جمیع خلائق از اولین تا آخرین بعد از پیامبر (ص) بالاتر است، برای این دو نفر که جوان و زیبا بودند، عنوان داشتند و محترم بودند و اول شخص مدینه بودند. دیدید پیغمبر چقدر مهر قرار داد؟ پیامبر آمد همه رسومات غلط را شکست چون مانع ازدواج می شود. اگر کسی برای دختر خود اهمیت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است راهش این نیست که بگوید مهریه ما را زیاد کنید. کسانی که مهریه دخترشان را برای احترام به او بالا می برند، اشتباه می کنند. این احترام نیست. این بی احترامی است. برای اینکه دخترتان را درحد یک کالای قابل مبادله تنزل می دهید. مهریه سنگین مال دوران جاهلیت است. من گمان می کنم این مهریه حضرت زهرا(س) اینقدر کم بوده و همه اهل بیت به مهرکم “مهرالسنه” مقید بودند. این یک جنبه نمادین داشت برای این که بین مردم مبنا و پایه ای باشدبرای عمل به آن.(77.8.11)(ازدواج از دیدگاه رهبری )(زس)
رمز بقای زندگی....!!!!!
معنای سازگاری این است که زن و مرد با هر وضعیتی هست و پیش آمده است بسازند. خوب ممکن است دو نفری که تا به حال با هم زندگی نکرده اند ممکن است از هم یک ناسازگاری هایی ببینند، آیا باید از هم دلسرد شوند و بگویند این مرد یا این زن به درد من نمی خورد؟ نه، سازش کاری در محیط خانواده جز واجبات است. نباید زن و شوهر تصمیم بگیرند که خودشان هر چه گفتند همان شود. نه! باید بنا داشته باشند با هم سازگاری کنند. اگر دیدید مقصود شماتأمین نمی شود مگر با کوتاه آمدن، کوتاه بیایید. این سازگاری در زندگی اساس بقا زندگی است.
(78/4/9؛ازدواج از دیدگاه رهبری)
(زس)
سن ازدواج.....!!!!
پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند جوان ها زود ازدواج کنند. ما هم باید در جامعه خودمان این را رواج دهیم. جوان ها باید در سن مناسب، وقتی که از دوران جوانی خارج نشدند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این بر خلاف تلقی و برداشت خیلی از افراد است که خیال می کنند ازدواج های دوران جوانی، ازدواج های زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است. اینطور نیست، اگر درست صورت بگیرد ازدواج های بسیار ماندگار و خوبی خواهد بود و زن و شوهر کاملا با هم صمیمی خواهند بود.(79.12.23)(ازدواج از دیدگاه رهبری )(ز س)
زن وآرزوهای بشریت .....!!!!
زن مظهر تحقق آمال بشر است،بانوان رهبر نهضت ما هستند وملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلاتمی هست آسیب نخواهد دید (تعریف زن از دیدگاه امام «ره»)(ز.س)
خدا از مجرد خوشش نمی آید....!!!!!
خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید، مخصوصا آن هایی که جوانند. در کل خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می آید. مرد تنها و زن تنها که همه عمرخود را در تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه است در پیکره نظام انسانی. اسلام اینطور خواسته که خانواده، سلول حقیقی مجموعه پیکره جامعه باشد نه فرد تنها. (75.11.2)(ازدواج ازدیدگاه رهبری )(ز.س)
میلاد وشخصیت یابی زن.....!!!!!
فاطمه زهرا (س) «تجلی کمال انسانی و تمام هویت انسانی» می باشد. تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه کرده و بوده است.» و یا «یک انسان به تمام معنی انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان،… تمام حیثیت زن، تمام شخصیت زن فردا [روز میلاد] موجود شد.»(تعریف از زن ازدیگاه امام (ره))
;حرف عشق را معناست زهرا | ;جهان را منشا میناست زهرا |
;نمی گیرد خزان باغ علی را | ;که رود سبز اعطیناست زهرا |
ا
زن یعنی سبد سر نوشت....!!!!
شما باید در همه صحنه ها و میدانها آنقدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد و صحبت روز است در ایران؛ خانم ها همان طوری که مردها فعالیت می کنند برای انتخابات خانم ها هم باید فعالیت کنند.
برای اینکه فرقی مابین شما و دیگران در سرنوشتتان نیست . سرنوشت ایران سرنوشت همه است؛ یعنی آنقدری که اسلام خدمت به شما کرد ، به مردها آنقدر خدمت نکرد. اسلام شما را حفظ کرد و شما متقابلا اسلام را حفظ بکنید. بدانید که انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهمی دارد و بالاترین نقش است. لهذا باید شما خانم ها یک نقش بسیار فعال داشته باشند.(تعریف 1 امام (ره)از زن)
گامی درنشاط وسرزندگی خانواده..!!
در نگاه اسلام، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به گونهای كه بدون بهرهمندی از خانوادههای سالم، سرزنده و با نشاط، امكان پیشرفت جامعه به خصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و اینگونه خانوادهها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم، شكل نمیگیرند و استمرار نمییابند.(تعریف 7از زن از دیدگاه رهبری)(ز س)
زن یعنی ریحان .....!!!
اسلام مرد را قوام و زن را ريحان ميداند. اين نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه ناديده گرفتن حق زن است نه ناديده گرفتن حق مرد؛ بلكه درست ديدن طبيعت آنهاست. ترازوي آنها هم اتفاقا برابر است؛ يعني وقتي جنس لطيف و زيبا و عامل آرامش و آرايش معنوي محيط زندگي را در يك كفه ميگذاريم، و اين جنس مديريت و كاركرد و محل اتكا بودن و تكيهگاه بودن براي زن را هم در كفهي ديگر ترازو ميگذاريم، اين دو كفه با هم برابر ميشود. نه آن بر اين ترجيح دارد و نه اين بر آن.
خطبه عقد 78/12/22(تعریف 6از زن از دیدگاه رهبری)(ز س)
زن یعنی تکریم....!!!!!
اسلام به معنای واقعى، زن را تکریم کرده است. اگر روی نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکیه میکند، بههیچوجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیتهای عمومی مردم منع کند. [زن] هم باید مادر خوب و همسر خوبی باشد، هم در فعالیت اجتماعی شرکت کند.(تعریف5اززن ازدیگاه رهبری)(ز.س)
ناامید نشوید زنان محترم...!!!!
در نگاه اساسی اسلام، زن از حیث انسان بودن هیچ فرقی با مرد ندارد و به استناد آیات قرآنی، زن و مرد در مسیر تعالی و قرب الهی، کاملاً یکسانند.(تعریف4اززن ازدیدگاه رهبری)(ز.س)
توجه توجه آهای زنان..!!!!
غربیها، بحث زن را با شدت مطرح میکنند؛ اما نامی از خانواده نمیآورند چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست.(تعریف 3اززن وخانواده از دیگاه رهبری)(ز.س)
گل سرسبد خانه...!!!
زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت.(تعریف2اززن از دیدگاه رهبری)(ز.س)
موجود زیبا وپرده....!!!
زن، آن بخش زیبای آفرینش بشر است. این بخش زیبا به طور طبیعی با اندکی در پرده بودن همراه است، این خاصیت این بخش زیبا و لطیف وجود انسانی است. این پرده را دریدن بزرگترین خیانتی است که در درجه اول به زن و در درجه بعد به همه بشریت ـ زن و مرد انجام گرفته، این کار را سیاست های غربی کردهاند.(تعریف 1رهبری از زن)(ز س)