مرگ تدریجی دل به روایت حضرت امیر(ع)
حجتالاسلام محمد عالمزاده نوری مدیرگروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،در خصوص بهترین موقعیت برای خانه تکانی دل ابراز داشت: در ابتدا باید توجه کنیم هدف از خلقت وجودی انسان تنها بعد مادی نبوده است، بلکه بعد روحانی وجودی آن از اهمیت خاصی برخودار است، در واقع در خانه تکانی دل این بعد روحانی است که مورد بازیابی قرار میگیرد.
*عرش الهی در روی زمین کجاست
وی با اشاره به اینکه محیط ظاهری زندگی همان خانهای است که در آن سکونت داریم، افزود: اما آن چهار دیواری واقعی وجود ما همان دل آدمی است که اگر قرار است پاکیزگی صورت گیرد، باید از همان باطن خانه «دل» انجام شود.
حجتالاسلام عالمزاده نوری با اشاره به روایت «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ» قلب مؤمن عرش الهی است، ابراز داشت: با توجه به اینکه هیچ چیزی بالاتر از عرش الهی نداریم، در واقع دل آدمی جایگاه خداوند است، جایی که باید مهمان پروردگار باشیم و به همین جهت این دل را آماده حضور الهی میکنیم تا برای خداوند جلوه کند.
*آیهای با مضمون خانهتکانی دل
وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره «شمس» 11 قسم را ذکر کرده است که در کل قرآن کریم بینظیر است، در جایی میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا، وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» که هر کس آن را پاک گردانید قطعا رستگار شد، هر که آلودهاش ساخت قطعاً باخت، این آیات ناظر بر خانه تکانی دل است، بنابراین کسی که خانه دل را پاکیزه کند، به صلاح و رستگاری میرسد و کسی که خانه دل را رها کند و از آن غفلت کند به بیچارگی و بدبختی میرسد.
این پژوهشگر اخلاق با بیان اینکه در خانه تکانی منازل، افراد از مواد شوینده و وسایل تمیز کننده برای پاکیزگی ظاهری استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: در کنار این موارد از برخی زیورها برای آراسته کردن فضای خانه بهره میگیرند یا از افرادی دیگر برای خانه تکانی منزلشان کمک میگیرند یا قالی را به قالیشویی میدهند تا در نهایت با آغاز عید خانهای شاداب و با طراوات داشته باشند.
صفحات: 1· 2