مشاوره در مدارس
ضرورت فعاليت هاي راهنمايي و مشاوره در مدارس:
يکي از نهادهاي اجتماعي، نهاد آموزش و پرورش است که مسئوليت مهمي در تربيت کودکان، نوجوانان و جوانان بر عهده دارد. نگاه گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عاملي مؤثر در فعليت بخشيدن به امکانات بالقوه و ذاتي افراد، انتقال اندوخته ي تجارب گذشتگان، ارائه ارزش هاي مطلوب، افزايش معلومات و ايجاد مهارت هاي لازم در افراد براي زندگي و بالاخره تسهيل مسير حرکت وجودي آدمي به سوي کمال اهميت اين نهاد اجتماعي را بيش از پيش نشان مي دهد. گسترش کمي آموزش و پرورش نشانگر گرايش و استقبال همگان به اثر بخشي اين نهاد و گسترش کيفي آن ناشي از توسعه معارف، علوم و رشد بي وقفه تکنولوژي است که اين دو بر پيچيدگي و ظرافت جريان آموزش و پرورش افزوده است. بنابراين براي تحقق اهداف تعليم و تربيت و رشد شخصيت کودکان و نوجوانان بايد از خدمات راهنمايي و مشاوره بخوبي استفاده کرد. نقش راهنمايي در آموزش و پرورش افراد به حدي است که عده اي از صاحب نظران آن را به نوعي تعليم و تربيت گفته اند و بعضي راهنمايي را تسهيل کننده جريان تعليم و تربيت مي دانند. اگر تربيت را به معني نشو و نمادادن، زياد کردن، برکشيدن و به حداعتدال سوق دادن آدمي بدانيم، تعليم را رشد دادن آدمي در تسهيل جريان رشد و کمال آدمي خواهيم يافت. مهم ترين عواملي که در ضرورت راهنمايي و مشاوره و توسعه آن در نظام هاي آموزش و پرورش مؤثر بوده اند عبارتند از:
صفحات: 1· 2