وحدت حوزه و دانشگاه
سؤال :طلبه و دانشجو در چه سطحى با هم می توانند قرار بگيرند و در پيشبرد علمی كشور نقش ايفا كنند؟
پاسخ : در زمينه چگونگى ارتباط بين اين دو قشر بسيار مهم و مؤثر در ابعاد مختلف كشور و ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه طرحها و نظريات مختلفى ارائه شده است ولى همه آنها در اين نكته هم عقيده اند كه هرگونه پيشرفت ودستيابى به توسعه همه جانبه مستلزم ارتباط بين اين دو قشر و استفاده از نظرات و ديدگاههاى آنان مى باشد. اما در مورد چگونگى و نحوه ارتباط بين طلبه و دانشجو و دستيابى به وحدت، اجراى اقدامات ذيل لازم مى نمايد:
1- بررسى دو سيستم: تحقيق و پژوهش در نظام آموزشى و اجرايى حوزه و دانشگاه، گام اوليه و ابتدايى آرمان وحدت است. بايد در ابتدا سيستم هر دو نهاد، به درستى تحليل و تنقيح شود، اجزاء ماهيت هر يك، مشخص و عوارضى ناپايدار و قابل تفكيك، تبيين گردد تا سپس با در نظر گرفتن اين موارد، به ارائه راه حلهاى مناسب پرداخت.
2- تبادل معلومات: علوم حوزوى و دانشهاى دانشگاهى، با مطالب و اصطلاحاتى آميخته است كه حتى در بخشهاى مشترك و يا مشابه براى دانش پژوهان رشته ديگر، آگاهى از آن مفاهيم به دشوارى ميسر است. ازاينرو ارتباط مداوم فرهنگى، بين اين دو محفل علمى، ضرورى است و ثقل اين حركت را، دانشجويان و طلاب بر عهده دارند.
3- انتقال شيوهها: حوزه و دانشگاه از شيوههاى اختصاصى استفاده مى كنند كه براى نهاد ديگر، قابل استفاده است و يا مى توان با تغييرات مختصرى از آن بهره بردارى كرد. انتقال هشيارانه و آگاهانه اين شيوهها، گام مؤثرى در راه تكامل علمى است. اگر رابطه فرهنگى دو نهاد، در سطح انتقال معلومات بسنده شود، هيچگاه استغناء فكرى در اين دو محفل پديد نمى آيد. ضرورى ترين و اساسى ترين راه، انتقال و مبادله شيوهها و متدهاى علمى است (در بخشهاى مختلف تحصيل، تدريس، تحقيق و…).
4- براى استفاده موثر از اين دو قشر در جهت پيشبرد علمى كشور و دستيابى به توسعه برقرارى ارتباط سياسى بين اين دو قشر لازم مى باشد. مشاركت سياسى دو نهاد را بايستى جدى گرفت. بايد به حضور فعالانه دانشگاهيان، به ويژه دانشجويان، در مسائل حساس كشور چون انتخابات و… بها داد و از آنان در طرح و اجراى مسائل سياسى كمك گرفت و در شيوه سياست خارجى و برنامه ريزى داخلى و… از اين نيروهاى مستعد يارى جست. ازاينرو پايه ارتباط سياسى فعال بين حوزه و دانشگاه، مشاركت مساوى هر دو نهاد است.
5- يكى ديگر از اقدامات لازم براى دستيابى به اهداف مورد نظر و استفاده مؤثر از نقطه نظرات علمى اين دو قشر، ايجاد ستادى متشكل از برجستگان دو نهاد ياد شده براى برنامه ريزى آموزشى آن دو مى باشند تا آن زمان كه سيستم آموزشى و فرهنگى جامعه، از سوى دو نهاد برنامه ريز انجام مى يابد، ناهمگونى دو نهاد، طبيعى مى نمايد، نهاد شوراى عالى انقلاب فرهنگى، در مسائل حوزه، نقش و يا توان تصميم را ندارد. گويا فرهنگ جامعه، از طريق سيستم آموزشى جديد منتقل مى شود و حوزه در آن كم نقش و يا بى نقش است، بنابراين بايستى ستادى قوى و با قدرت اجرايى (متشكل از طراحان دو نهاد حوزه و دانشگاه) تشكيل يابد و برنامهريزى آموزشى دو نهاد را روشن و مشخص كند. در صورت عمل شدن اين طرح هر دو نهاد، از توانايى هاى بالفعل و بالقوه نهاد ديگر به راحتى مى تواند استفاده كند و در تكميل نهاد خويش يارى بجويد.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- مجله حوزه، شماره 18 و 35 2- رسالت حوزه و دانشگاه، ص 29،سيد عباس صالحى 3- دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجوى مسلمان،بيانات مقام معظم رهبرى
منبع: WWW//porseman.org