مادرانه یعنی ستایش پدر/ پدر خوب با عشوه حرف نمی زند
05 مرداد 1392 توسط نورالزهراء (س)
پدر در ایرانی نقشی کلیدی بازی می کند که خانواده حول آن می چرخد. شاید سخت گیری اردلان تمجید، حشمت فردوس و اسداله خان در پدرسالار زیاد باشد اما هیچ وقت این سختگیری ها باعث نشده که مخاطبان از پدر متنفر شوند.
گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»-محمد ایرانی؛ برداشتن ابرو، استفاده از ریمل، کرم پودر و… تنها بخشی از خدمات ارائه شده در بعضی آرایشگاه های مردانه به شمار می رود. همچنین شیوه راه رفتن، حرف زدن و حتی نوع رابطه مردانی که به زنان شبیه هستند در حال افزایش است. نقش اجتماعی پدر در فرهنگ ایرانی با این سبک زندگی مدرن تفاوت چشمگیری دارد. اغلب مردم ایران به خاطر نوع اجتماعی شدنشان، پدر را نه با ابروهای “تتو” کرده بلکه با چهره ای مردانه و مقتدر می شناسند.
افراد در هر اجتماعی هنجارها، عرف ها و ارزش های جامعه خود را یاد می گیرند. آموزش فرهنگی انسان از کودکی تا بزرگسالی ادامه دارد و فرهنگ سازان با کمک رسانه، آموزش، تولید و… به فرهنگ شکل می دهند. به گفته دانشمندان علوم ارتباطات تاثیرگذارترین رسانه تلویزیون است که به خاطر نمایشی بودن و استفاده از جاذبه های بصری بیشترین مخاطب را دارد. پدر در سریال های ایرانی طوری نمایش داده می شود که مورد پسند مخاطب است یعنی همانطور که فرهنگ ایرانیان تایید می کند.
وقتی نگاهی به خاطرات دور و نزدیک سریال های ایرانی می اندازیم به شباهت پرطرفدارترین پدران سریال ها پی می بریم."اسداله خان” پدرسالار برای فرزندانش مردی مهربان و دلسوز و پدری خانواده دوست، سخت گیر و پرصلابت است. ظاهری پرجذبه و مردانه دارد. با عشوه و ناز حرف نمی زند. خانواده اش را طرد نمی کند و به هر قیمتی می خواهد بنیان خانه را حفظ کند. البته ایراداتی نیز در کاراکترهای پدر ایرانی هست که خیلی از تماشاگران عامدانه دست به حذف ادراکی آنها می زنند. یعنی آنچنان شیفته این نوع شخصیت و نقش پدرانه می شوند که موارد منفی را یا نمی بینند یا آنها را لازم می دانند.
صفحات: 1· 2