چرا خلقت حوا بعد از آدم (ع) می باشد ؟
حال این سوال مطرح می شود که چرا خلقت حوا بعد از آدم می باشد ؟
پاسخ : پس از خلقت آدم و سجده فرشتگان بر او یک خلأ و کمبودی در آدم وجود داشت که خداوند با آفرینش حوا این خلأ آدم را برطرف نمود و شاهد بر این مدعا ، سوال خداوند از احساس آدم بعد از خلقت حوا و اعتراف آدم در پاسخ ، مبنی بر احساس انس و آرامش او پس از خلقت حوا می باشد و شاهد دیگر ، خواستگاری آدم از خداوند است نه از خود حوا زیرا خداوند می خواهد با خلقت حوا خودش آدم را تکمیل کند نه حوا، یعنی آنها را زوج و کامل می کند ، یعنی با قرار دادن این دو در کنار هم یک انسان کامل و نفس واحد بوجود می آورد.
نکته: از اینکه آدم به انس و آرامش اشاره می کند نه به هم صحبتی و … حکایت از ارزش و اهمیت آرامش دارد که لازمه رسیدن به هدف نهایی انسان – رسیدن به کما ل - است . پس آرامشگری آنقدر جایگاه بالایی دارد که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند : ” من از دنیای شما سه چیز را دوست می دارم : نماز ، عطر و زن “. اینها هر سه آرامش دهنده اند، البته اینجا زن منهای جنسیت و وصلت مد نظر است زیرا زن مظهر آرامش دهندگی و مقدمه رسیدن به خدا و اطمینان قلب و تجلی رحمت الهی است .
پس از خلقت آدم و حوا و اینکه آدم حوا را از خداوند خواستگاری کرد ، خداوند به منزله ولیّ حوا، از آدم مهریه می خواهد وپس از سکوت آدم می فرماید : ای آدم ! تو باید ازدانایی و معرفتت به حوا پیشکش کنی و برای انجام رسالت پیامبریت از حوا شروع کنی یعنی باید از بهترین چیز وجودت مهریه حوا قرار دهی .
بعد ازطی این مراحل،غریزه جنسی دروجود آن دو بوجود آمد تا برای ازدیاد نسل بکارگرفته شود.
آیت اله جوادی آملی می فرمایند : خداوند از این غریزه جنسی بعنوان آیه الهی نام نبرده بلکه مودت و رحمت بین زن و مرد را آیه و نشانه الهی نامیده است (مودت مثل ریشه درخت و رحمت و محبت مثل شاخ و برگ درخت است که در قرآن از آیات قدرت الهی یاد شده اند) ، زیرا از آنجا که خلقت حیوانات قبل از خلقت انسانها بوده است پس این غریزه نمی تواند بعنوان آیه الهی قلمداد گردد . پس اولین هدیه الهی به این زوج ، محبت و مودت است، همچنین دستورالعملی اخلاقی از سوی پروردگار به آدم نسبت به اهداء هدیه ای به حوا نیز داده می شود .
از خلقت آدم و حوا در زمان امامان معصوم نیز بحث شده است، همانند سوال زراره از امام صادق (علیه السلام ) از صحت آفرینش زن از دنده چپ مرد ، که امام در جواب می فرمایند : وای بر شما ! این چه طرزفکری است درمورد خداوند ! مگر خداوندی که آدم را خلق کرد ، عاجز از خلقت مستقل حواست که بخواهد از دنده چپ آدم ،حوا را خلق کند . خداوند این دو را از یک حقیقت ، خلق کرده است .
«کارگاه مطالعات زنان»
«استاد آرام نیا»