احکام پوشش



انواع ازدواج حرام3
سوم : مواردی که جمع نمودن دو زن در ازدواج حرام است
1. جمع نمودن میان مادر و دختر در صورتی که اول مادر عقد شده و هنوز با او همبستر نشده است.
2. جمع نمودن میان دو خواهر ( دائم باشد یا موقت ، خواهر نسبی باشد یا رضاعی)
3. جمع نمودن خواهر زاده و خاله و یا برادر زاده و عمه(اجازه شرط است)
منبع: (احکام خانواده ،ج1، محمد وحیدی ص 55)
انواع ازدواج حرام 2
دوم: ازدواج زن با چه مردانی حرام است؟
1. ازدواج با زن کافره ی غیر اهل کتاب
2. ازدواج با خنثای مشکل(مرد بودن و زن بو دنش معلوم نیست)
3. ازدواج مرد با زنی که از جهت نسب با او محرم است (مادر و خواهر، عمه و خاله و دختران خواهر و برادر و…)
4. ازدواج با زنی که از جهت رضاع (شیر خوردن با آن مردمحرم شده است
5. ازدواج با کسانی که مرد از جهت سبب(ازدواج) با آنان محرم شده است(مادر زن،زن پدر و…)
6. ازدواج با زنی که مرد در حال محرم بودن با او ازدواج نموده است.
7. ازدواج با زنی که در حال احرام است.
8. ازدواج با زنی که طواف نساء را ترک کرده است.
9. ازدواج با زنی که مشهوره به زناست.
10. ازدواج مرد با زنی که آن مرد با مادر آن زن زنا کرده است.
11. ازدواج با زن شوهردار
12. ازدواج با زنی که در عده ی شوهر دیگر است
13. ازدواج لواط کننده با مادر و خواهر و یا دختر کسی که مورد لواط قرار گرفته است.
14. ازدواج با همسری که سه مرتبه او را طلاق داده و به او رجوع نموده است.
منبع: (احکام خانواده ،ج1، محمد وحیدی ص 40 )
انواع ازدواج حرام 1
اول : ازدواج زن با چه مردانی حرام است؟
1- ازدواج با کافر و کسانی که در حکم کافرند : زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید ، چه کافر اصلی یا حربی یا کتابی یا مرتد قطری یا مرتد ملی باشد.
2. ازدواج با مردی که خطر انحراف یا محدودیت عمل به مذهب را در پی خواهد داشت.
3. ازدواج با مردی که از جهت نسب با او محرم است.(پدر و اجداد پدری و مادری، برادرپدری یا مادری یا هردو، دایی و عمو از طرف پدر باشد یا مادر)
4. ازدواج با مردی که از جهت رضاع (شیر خوردن ) با او محرم باشد.
5. ازدواج با مردی که به جهت سبب(ازدواج) با او محرم شده است( زن مورد عقد پدر بر پسر و برعکس و…)
6. ازدواج با مردی که در حال احرام است.
منبع: (احکام خانواده ،ج1، محمد وحیدی ص34)
احکام نماز جماعت
مساله 1399_ مستحب است نماز های واجب خصوصا نماز های یومیه را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا، خصوصا برای همسایه مسجد و کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است .
منبع : سیزده مرجع ،ج1ص767
سقط جنین حرام وازگناهان کبیره است ومرتکب آن بایدتوبه کندوبرای کفاره دوماه روزه متوالی بگیرد واگر زن حامله ازروی عمد کاری کند که جنین اوسقط شود باید دیه او رابه وارث جنین بپردازد وخود اوازدیه ارث نمی برد چنانچه ورثه جنین اوراعفو کننددیه ساقط می شود ولی درجنینی که روح دمیده شده کفاره قتل براوواجب است مگر اینکه باقی ماندن حمل برمادر ضررجانی داشته باشد که دراین صورت قبل ازدمیدن روح وجان گرفتن جنین اسقاط جنین جایز است ولی بعدازآن مطلقاجایز نیست
توضیح المسائل مراجع بخش دیه
کبری یدپسند
xt-align: right;">
با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همین ناخنها کافى است و غسل نیز همین حکم را دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع غسل و وضو است.
حضرت آیات عظام سیستانی واراکی ووحیدخراسانی (مدظله العالی):
باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد. و اگر برطرف کردن آن ممکن نیست احتیاطاً بین وضو یا غسل و تیمم جمع بکند(آیت الله وحیدخراسانی این احتیاط راواجب فرموده اند)
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.
یک انسان متشرع باید خواسته های خود را در چارچوب شرع قرار دهد و قطعا توفیق الهی بیش از آنچه داده است را عرضه خواهد کرد
حضرت آیت الله العظمی خوئی(ره) : اگر ممکن است باید آن را رفع نماید و اگر ممکن نیست و مانع در مواضع تیمم نباشد، تیمم واجب است والا بین وضو و تیمم جمع کند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مدظله العالی):
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنایچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید گردد، وضو و غسل با ناخن مذکور صحیح است.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره):اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه ):
در فرض سؤال که قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید بین وضو و غسل جبیره ای و تیمم جمع نماید
البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است
حضرت آیت الله العظمی صافی(مدظله العالی
كاشتن ناخن به صورتي كه براي وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشكال دارد ولي چنانچه شخصي مرتكب اين عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعي را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبيره انجام شود و احتياطا تيمم هم كند .
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
،طواف،اعتکاف،به جز نماز میت .(همه مراجع)
2:الف: مس اسماء جلاله و قرآن کریم حرام است .(اکثر مراجع)
احتیاط واجب اگر هتک حرمت و بی احترامی باشد حرام است.(مکارم)
ب:مس نام امامان (علیهم السلام)و پیامبر (ص) و حضرت زهرا(س)
-احتیاط واجب حرام است (امام،فاضل،مکارم)
-حرام است (بهجت،گلپایگانی،نوری،وحید خراسانی،حسینی)
-بهتر است نرساند(خوئی،سیستانی،صافی،اراکی،زنجانی)
-نام پیامبر (ص)احتیاط واجب و نام ائمه و انبیاء(ع)احتیاطا نرساند(رهبری)
3:خواندن سور سجده دار
آیات سجده دار حرام است (همه مراجع)
غیر آیات سجده دار :
-حرام است(امام؛فاضل،بهجت،اراکی،نوری)
-احتیاط واجب نخواند(وحید خراسانی،)(زنجانی:احتیاطا)
-احتیاط مستحب نخواند(حسینی،تبریزی،صافی،خوئی،سیستانی،گلپایگانی)
4:دخول در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) -حتی عبور-حرام است
5:توقف در سایر مساجد حرام است
حرم امامان (ع):
احتیاط واجب نرود (خراسانی،حسینی،بهجت،صافی،گلپایگانی)
احتیاط واجب توقف نکند(سیستانی،تبریزی،خوئی،امام،نوری)
رفتن و توقف حرام است (زنجانی،مکارم)
توقف حرام است(خراسانی،اراکی)
احتیاط واجب توقف ننماید و اولی نرود(رهبری،فاضل)
رواق:
احتیاط واجب توقف ننماید (امام،نوری)
اگر خیلی دور باشد ظاهرا اشکال ندارد(بهجت)
اشکال ندارد(رهبری،خوئی،سیستانی،زنجانی،گلپایگانی،مکارم،صافی)
جایز نیست(فاضل)
بنابر احتیاط حکم حرم دارد و توقف در آن خلاف احتیاط میباشد(تبریزی)
6:گذاشتن در مسجد گر چه از خارج باشد :
حرام است (امام و بقیه)
احتیاط واجب حرام است(سیستانی،خراسانی،گلپایگانی،صافی)
حرام نیست(اراکی)
برداشتن چیزی از مسجد:
جایزاست(امام و بقیه)
جایز نیست(تبریزی،خوئی)
احتیاط واجب جایز نیست(سیستانی، وحید خراسانی)
7:جماع:
قبل(فرج)
به اندازه ختنه گاه یا بیشتر حرام است
کمتر از ختنه گاه :
احتیاط واجب حرام است (اکثر مراجع)
ظاهرا جایز نیست(زنجانی)
حرام است (وحید خراسانی)
دبر:
جایز است(حسینی)
کراهت شدید دارد(امام،اراکی،رهبری،زنجانی،گلپایگانی،صافی)
احتیاط واجب حرام است(وحید خراسانی،بهجت،تبریزی،خوئی)
در صورت رضایت زن حرام و عدم رضایت زن کراهت شدید دارد(مکارم،فاضل)
در صورت رضایت زن کراهت شدید و عدم رضایت زن احتیاط واجب حرام (سیستانی)
منبع : رساله مراجع عظام
ن.طاهری
پوشیدن لباس های تتنگ و تحریک کننده _ که برجستگی های بدن زن در آن پیداست _ چه حکمی دارد ؟
همه مراجع عظام : پوشیدن این نوع لباس ها در فرض مذکور جایز نیست و باید آنان را با چادر یا مانتو ی مناسب و گشاد بپوشاند.
منبع : رساله مراجع عظام تقلید
مالکی
اگر در نماز غیر سوره (توحید وکافرون)سوره دیگری بخواند تا به نصف نرسیده می تواند رها کند و سوره دیگری بخواند.
اگر در نماز جمعه یانماز ظهر روز جمعه عمداًسوره (توحید و کافرون)بخواند،اگر چه به نصف نرسیده باشدبنابر احتیاط واجب نمی تواند رها کندو سوره جمعه وکافرون بخواند.
اگر بعد از حمد مشغول خواندن (حمد ویا کافرون) شودنمی تواند آن را رها کند وسوره دیگر بخواند ولی در نماز جمعه ونماز ظهر روز جمعه اگر از روی فراموشی به جای سوره (جمعه و منافقین)یکی از این دو سوره را بخواند،تا به نصف نرسیده،میتواند آن رارهاکند وسوره (جمعه ومنافقین)را بخواند.
در نماز جمعه و در نماز ظهرروز جمعه مستحب است در رکعت اول بعداز حمد (سوره جمعه )ودر رکعت دوم بعد از حمد (سوره منافقین )بخواند واگر مشغول یکی از اینها شود،بنابر احتیاط واجب نمی تواند آنرا رها کند وسوره دیگر بخواند.
امام خمینی (ره)
ت.حنیفه لو
سوال: كدام نماز است كه خروج بول و غايط و باد معده آن را باطل نمي كند؟
جواب : 1. نماز مسلوس (= سلس البول يعني كسي كه بول او قطره قطره به خاطر مريضي بي اختيار خارج مي شود.2. نماز مبطون(يعني كسي كه حتي به مقدار نماز خواندن ، قدرت خارج نشدن باد معده و يا غايط را (مثلا به خاطر اسهال) ندارد )كه اگر به وظيفه عمل كند نمازش صحيح است.
منبع: كتاب درآمدي بر آموزش احكام، محمد وحيدي ص182
1-آیاپوشاندن روی پادرمقابل نامحرم واجب است؟
امام خمینی (ره):بایدپاهارابپوشاند .
آیت الله اراکی(ره):پوشاندن روی پادرمقابل نامحرم واجب است .
آیت الله بهجت (ره)وآیت الله خامنه ای وآیت الله شبیری زنجانی ونوری همدانی:بلی واجب است.
آیت الله سیستانی:پاهارابایدازنامحرم پوشاند.
آیت الله مکارم شیرازی :درصورتیکه منشافسادی شودپوشاندن آن واجب است.
2-پوشاندن جوراب نازک درانظارعمومی چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره):جورابهای نازک که پوست پانمایان باشد،حکم پوشش ندارند وخانم ها بایدازپوشیدن اینگونه جورابها نزدنامحرم اجتناب کنند.
آیت الله اراکی (ره): جورابهای نازک که پوست پانمایان باشد،حکم پوشش ندارند وخانم ها بایدازپوشیدن اینگونه جورابها نزدنامحرم اجتناب کنند.
آیت الله مکارم:پوشیدن جورابهای نازک ،اگرپادرآن پیداباشد،جایزنیست.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره): جورابهای نازک که پوست پانمایان باشد،حکم پوشش ندارند وخانم ها بایدازپوشیدن اینگونه جورابها نزدنامحرم اجتناب کنند.
آیت الله تبریزی (ره):اگرساق پاپیداباشدجایزنیست بلکه اگرخودپاهم پیداباشداشکال دارد.
منبع : رساله مراجع عظام
مظاهر
پاکی میان دو حیض کمتر از ده روز نمی باشد . (همه مراجع)
اگر نماز شکسته ای در مسافرت قضا شود و بخواهی آن را در وطن به جا آوری باید بطور شکسته بخوانی و همچنین اگر در مسافرت بخواهی نمازی را که در وطن قضا شده بخوانی باید تمام به جا آوری .
ملاک و معیار در به هم خوردن عادت در موارد ذیل چیست؟
الف)یک بار خون دیدن بر خلاف عادت قبلی :تمام مراجع ؛عادت قبلی باقی
می ماند.
ب)دو بار مماثل خون دیدن بر خلاف عادت قبلی : تمام مراجع ؛عادت قبلی به هم می خورد و عادت جدید پیدا میکند.
ج)چند بار خون دیدن غیر مماثل بر خلاف عادت قبلی: تمام مراجع ؛عادت قبلی به هم میخورد و مثل مضطربه می شود.
د)دو بار عدد غیر مماثل بر خلاف عادت قبلی خون ببیند که چند قول هست:
اول:در بقاء عادتش تامل است و تکلیف اینکه تفاوت بین عادت سابقه و صفات را احتیاط کند ،یعنی بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع کند .(امام ،رهبری ،مکارم ،فاضل لنکرانی)
دوم:عادت به هم نمیخورد .(اراکی،تبریزی،نوری همدانی ،گلپایگانی،)
سوم:اگر عرف بگوید عادت معلوم ندارد عادت اولی به هم خورده است . (بهجت)
چهارم : عادت به هم می خورد.(سیستانی)
گروه احکام
اگر دو ماه پشت سر هم بطور مماثل خلاف عادت خون دیده شود طبق نظر همه مراجع عادت زن تغییر کرده و عادت جدید پیدا شده است
بر اساس احادیث معصومین ،مراجع بزرگوار تقلید پوشیدن لباس شهرت را چه برای مرد و چه برای زن ، جایز ندانسته اند ؛ اما سوال اینجاست که مراد از لباس شهرت چیست؟
حضرات آیات امام خمینی (ره)،بهجت و فاضل لنکرانی :لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن و یا نحوه پوشیدن آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد،معمول نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای : لباس شهرت ، لباسی است که پوشیدن آن برای شخص ، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر ، مناسب نیست ،بطوری که اگر آن ا در برابر مردم بپوشد ،توجه آنان را به خود ،جلب نموده و انگشت نما می شود.
حضرات آیات تبریزی و سیستانی : لباس شهرت ،لباسی است که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد ،معمول نیست ، در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری او باشد.
حضرت ایت الله مکارم شیرازی : منظور از لباس شهرت ،لباسی است که جنبه ریاکاری (خودنمایی) دارد و می خواهد بوسیله آن مثلا به زهد و ترک دنیا مشهور شود ،خواه از جهت پارچه یا رنگ یا دوخت آن باشد. اما اگر واقعا قصدش ساده پوشی است و جنبه ریا کاری ندارد ،نه تنها پوشیدن آن جایز است بلکه عملی است شایسته .
منبع : رساله مراجع عظام
مالکی
تکبیرة الاحرام
_ گفتن الله اکبر در اول هر نماز واجب ورکن است و باید الله اکبررا پشت سر هم بگوید وبه عربی صحیح گفته شود .(حضرت امام (ره))
_ گفتن الله اکبردر اول هر نماز واجب ولی ظاهرا رکن نیست وباید حروف را پشت سر هم بگوید.(آیت الله شبیری زنجانی )
بنا بر احتیاط واجب نباید تکبیرة الاحرام نماز را به چیزی که پیش از آن می خواند مثلا به اقامه بچسباند باید(الله اکبرُ) بخواند.
هنگام تکبیر گفتن باید بدن آرام باشدواگر عمدا در حال حرکت تکبیر بگوید نمازش باطل است.
تکبیر وحمد وسوره ودعارا باید طوری بخواند که خودش بشنود و کسی که لال است یا درزبان او مرضی است به هر طوری که می تواند بگوید بگوید واگر هیچ نمی تواند باید از قلب خود بگذراندو برای تکبیر اشاره کند وزبانش را هم اگر می تواند حرکت دهد واگر شک کند تکبیر را گفته یا نه ، اگر مشغول خواندن چیزی شده به شک خود اعتنا نکند واگر چیزی نخواندهباید تکبیر را بگوید.(حضرت امام (ره ))
بین دو حیض باید ده روز فاصله باشد وبنا بر نظر امام خامنه ای این ده روز باید پاکی باشد حتی پاکی از استحاضه . ولی نظر بقیه مراجع عظام اینگونه نیست یعنی اینکه اگر فاصله بین دو حیض که ده روز است را استحاضه باشد اشکالی ندارد. سوال:خانمی که ماهی یک بار خون می دیده ،اگر در یک ماه با فاصله اقل طهر دو بار خون ببیند ؛خون اول در وقت عادت ،و خون دوم بدون صفات حیض باشد ؛وظیفه اش چیست؟ 1-هر دو حیض است.«اراکی ،سیستانی ،لنکرانی،نوری همدانی » 2-خون اول حیض است ،و در خون دوم بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نماید «امام ،بهجت،صافی گلپایگانی ،گلپایگانی،» رهبری:اگر هر دو خون در غیر وقت عادت هستند هر دو حیض است چه واجد صفات باشد یا نه . 3-خون دوم استحاضه است.«تبریزی،خوئی ،مکارم ،وحید خراسانی» منبع :رساله عملیه مراجع
اپلاسیون ازبین بردن موهای بدن در هرقسمتی ازآن وبه روش کندن ازریشه صورت گیرد که روش رایج آن که باحرارت موم ومالیدن آن به پارچه وچسباندن به سطح پوست باعث کندن موهای زائد می شود. اپلاسیون به خودی خود اگرتوسط خودشخص صورت گیرد وبرای بدنش هم ضرر نداشته باشد اشکال نداردمگر اپلاسیون عورت که حتی توسط هم جنس هم حرام است (مگرهمسر)حتی اگرمفسده ای هم نداشته باشد.
نیّت در لغت معنی قصد و اراده است و در اصطلاح احکام به معنای قصد انجام یک عبادت معین برای اطاعت از دستور خداوند است. پس باید عمل قربة الی الله انجام گیرد، اگر نیّت ریا کند و یا مردم و خدا مدّ نظر باشد عمل باطل است. در نیّت باید قصد شود که چه نمازی خوانده می شود، مثلاً نماز ظهر است یا عصر و هم چنین باید معیّن شود که این نماز به صورت قضا بجا آورده می شود یا ادا خوانده می شود. امّا به زبان آوردن نیّت لزومی ندارد، همین که متوجّه باشد چه انجام می دهد و برای چه کسی انجام می دهد کفایت می کند امّا باید نیّت در تمام مدّت انجام کار استمرار داشته باشد و اگر چنانچه مثلاً در بین نماز از او بپرسند چه می کنی؟ نداند چه بگوید از نماز غافل شده و نمازش باطل است. رقیه اکبری
سوال : آموزش مسایل شرعی چه حکمی دارد ؟ آیا جایز است روحانیون در برابر یاد دادن مسایل شرعی به مردم ، اجرت بگیرند؟
جواب: هر چند اجمالا آموزش مسایل حلال و حرام فی نفسه واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن جایز نیست ولی گرفتن اجرت برای مقدماتی که اصل آموزش احکام متوقف بر آن ها نیست و شرعا هم بر انسان واجب نیستند مانند حضور در مکان خاص ،اشکال ندارد.
(استفتایات از مقام معظم رهبری)
مالکی
واجبات نماز به دو دسته تقسیم می شود: 1-رکن 2-غیر رکن پرسش: فرق بین رکن و غیر رکن چیست؟ الف) رکن که عبارت است از : 1- نیّت 2- قیام 3- تکبیرة الاحرام 4- رکوع 5- سجود واجبات نماز ب)غیر رکن که عبارت است از: 1- قرائت 2- ذکر 3- تشهّد 4- سلام 5- ترتیب 6- موالات گیتی فتح اللهی
واجبات نماز
پاسخ: بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آن واجبات را بجا نیاوردیا در نماز اضافه کند، عمدی باشد یا سهوی، نماز باطل می شود. ولی بعضی دیگر از واجبات رکن نیستند، یعنی اگر به عمد کم یا زیاد شود نماز باطل می شود ولی اگر به اشتباه کم یا زیاد شود نماز باطل نمی شود.
te mso 9]>
line-height: 115%;" lang="FA"> مستحب است صف های جماعت منظم باشد و بین کسانی که در یک صف هستند فاصله نباشد و شانه
مکروه است اگر در بین صفها جا باشد شخص به طور تنها در عقب بایستد
مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود
مستحب است با شنیدن قدقامت الصلوة مأمومین برخیزند
نمازهای مستحبی غیر از نماز استسقا به جماعت برگزار نمی شود نماز عید غدیر و قربان در زمان غیبت به امید رجاءبه جماعت برگزار می شود
رساله مصور
فتح الهی
پوشیدن کفش صداداری که موجب جلب نظر نامحرم شود حرام است
پوشیدن کفش پاشنه بلند به خودی خود اشکال ندارد،ولی درصورتی که باعث جلب نظر نامحرم ووسیله ای برای به گناه انداختن دیگران شود حرام است
منبع:اجوبه الاستفتائات سال 1363
ک.ی
پوشش ضخیم به تن کنید،زیراهرکس پوشش اونازک باشددینش نیز رقیق وسست است.(امام علی علیه السلام)
وسائل الشیعه،ج3،ص357
پوشیدن جورابهای شیشه ای ونازک که پوست پادرآن دیده می شود،درمقابل نامحرم حرام است
همچنین جورابهای سفیدورنگ پا اگرجلب توجه نامحرم کندحرام است
منبع:عروه الوثقی،بخش ستروساتر

حکم آویختن گردنبند صلیب چیست؟
صلیب علامت کفارومشرکین است وآویختن آن تشبه به کفاروحرام می باشد
منبع:پرسمان
ای وای نماز مغرب وعشام رو نخوندم ! یعنی هنوز وقت دارم؟ مامان تا ساعت چند وقت نماز مغرب وعشا بود؟ نمیدونم دخترم مگه هنوز نمازت رو نخوندی!!!
نه مامان شما که دیدی تا از کلاس اومدم شام خوردم بعدش هم نشستم جلو تلویزیون هی سریالها و فیلمها رو به هم بخیه زدم تا الان! پس مامان جون زود زنگ بزن این شماره ای که اوقات شرعی میگه، مامان از شانس بد شارژ هم ندارم!
خوب امکان داره قضیه نماز این دختر خانم برای ماهم پیش اومده باشه،میدانیم که برای شخص در حالت عادی وقت نماز مغرب وعشا تا نیمه شب شرعی هست.حال سوال، آیا پیداکردن وقت نیمه شب شرعی یک محاسبه دقیق نجومی است یا ماهم میتوانیم نیمه شب رو حساب کنیم؟ جواب ما میتوانیم حساب کنیم. به این استفتاها توجه کنید.
حضرت ایت الله بهجت(ره):
راه دقیق تعیین نصف شب شرعى كدام است؟
ج. مقصود از نصف شب، نصف ما بین غروب آفتاب و طلوع فجر (اذان صبح) است نه طلوع آفتاب.(1)
حضرت امام و آقا:
آخر وقت نماز عشا نصف شب است واحتیاط واجب آن است که برای نماز مغرب وعشا ومانند اینها شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب کرد.
حضرات ایات خوئی وتبریزی:
شب از اول غروب است تا اول افتاب.(پس نصف این زمان نیمه شب شرعی است)
حضرا ت آیات گلپایگانی، صافی،زنجانی، نوری:
شب را باید از اول غروب تا اذان صبح حساب کرد(گلپایگانی،صافی:بنابر احتیاط)نه تا اول آفتاب.
حضرت ایت الله سیستانی:
آخر وقت نماز عشا برای شخص مختار(نه شخصی که مضطر است) نصف شب است وشب از اول غروب افتاب است تا طلوع فجر(2)
پی نوشت:
1:برگرفته از سایت حضرت ایت الله بهجت(ره)
2:برگرفته از رساله سیزده مرجع ذیل مسئله 739
فلسفه سجده شیعیان برمهرچیست؟
پیامبر اكرم(ص) فرمود : جُعِلَتْ لى الارضُ مسجداً و طهوراً” (زمين براى من محل سجده و پاك وپاك كننده آفريده شده است.) و براى امّتم نيز زمين محل سجده و پاك و پاك كننده آفريده شده است. “جُعِلَتْ لِاُمتى الارضُ مسجداً و طهورا”
پس خاك خالص چيزى است كه به اتفاق جميع طوائف مسلمين، سجده بر آن صحيح است.
وقتى رسول خدا(ص) به مدينة منوره تشريف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبى را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت و پيامبر(ص) روى همان زمين مسجد، روى همان خاكهاى مسجد سجده مى كردندوابوبکروعمرنیزهمین کاررامی کردند،پس قطعاً سجده بر خاك صحيح است و شيعيان كه بر روى خاك سجده مى كنند، به واسطة تأسّى و متابعت از رسول خداست؛ پس قطعاً نمازهايشان صحيح است.
شيعه سجده را بر تمام زمين جائز مى داند، چه سنگ باشد و چه خاك. ثانياً چون شرط است كه محل سجده بايد از هر نجاستى پاك باشد و سجده بر زمين نجس جايز نيست، بدين جهت شيعيان قطعه اى از خاك پاك (مهر) را به همراه خود دارند، تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،بر آن خاك پاك سجده كنند. زيرا نمى دانند هر خاك و زمينى كه بر آن مى خواهند سجده كنند، پاك است يا نه، بدين جهت يك قطعه خاك پاك را كه يقين به طهارتش دارند، انتخاب مى كنند و بر آن سجده مى كنند.
علاوه بر اين، چون سجده عنوان خضوع و خشوع در مقابل عظمت پروردگار دارد و نمازگزار بايد اشرف اعضاى بدن را كه پيشانى است، بر زمين بگذارد، پس سر بر خاك گذاشتن در حالت عبوديت و بندگى، بيشتر دلالت بر خضوع و خشوع در پيشگاه پروردگار دارد، نسبت به ساير اشياء ديگر. اما اگر انسان در حال سجده، پيشانيش را به سجاده گران قيمت يا بر فرش نرم و لطيف، يا بر حرير و برليان و طلا و نقره، يا بر جامه هاى گران قيمت بگذارد، اينها دلالت بر تواضع و خشوع نمازگزار نسبت به پروردگار نميكند.
بنابراين مى توان نتيجه گرفت كه باب شدن مهر از زمانى است كه زمين مساجد فرش شده اند، و ديگر جايى بر سجده كردن نبوده و مهر از آن جا باب شده است و برروى آن شيعيان سجده مى كنند.
آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجدهدار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است. العروة الوثقى، ج 1، احكام الحائض، م 42.
آيات عظام تبريزى، خامنهاى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجدهدار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست. توضيحالمسائل مراجع، م 354؛ خامنهاى، اجوبةالاستفتاءات، 199.
آيةاللَّه وحيد: خواندن آيه سجدهدار، حرام است و بنابر احتياط واجب، خواندن بقيه سوره نيز حرام است. وحيد، توضيحالمسائل، م 361
(احكام ويژه بانوان، سيدمجتبي حسيني، كد: 163/500032)
پوشیدن لباس سیاه در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد و چون این کار ابراز غم و اندوه بر مصیبت امام حسین (علیه السلام) و سایر أئمه معصومین(علیهم السلام) و موجب تعظیم شعائر دین می باشد مطلوب است و مکروه هم نیست
منبع: احکام عزاداری صفحه21
حکم نکاح يک دختر شيعه با يک پسر سني چيست؟ آيا يک دختر شيعه با يک پسر سني می تواند ازدواج کند؟ اگر نميتواند چرا؟
بنابرقول همه مراجع احتیاط دراین مسئله ترک نشود.
در صورتي که خوف اعتقادي براي دختر شيعه يا فرزندان آينده او وجود داشته باشد اين ازدواج جايز نيست. با توجه به مواردي که پيش آمده و افرادي که اقدام به چنين ازدواجهايي نمودهاند و گرفتار پيامدهاي منفي آن شدهاند توصيه اين است که حتماً از انجام اين ازدواج خودداري شود.
همانگونه که اتفاق افتاده که دختری شيعه بامرد سني ازدواج کرده وعلاوه بر اينکه نميتواند طبق اعتقادات خود عمل کند، فرزندانش نيز متأسفانه پيرو آداب اهل سنت در حال بزرگ شدن هستند که واقعا باعث تأسف است.
بنابراين از اين نظر که خطر انحراف عقيده و يا فشار اعتقادي روي دختر شيعه وجود دارد ازدواج با پسر سني جايز نيست
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شیخ محمدجوادفاضل لنکرانی

ازجمله امتیازات سیزده بدر در ایران عزیز اینست كه مردم از خانه های خود خارج می شوند و به دشت و دمن و صحرا و باغ و چمن می روند و سیران می كنند. در نتیجه به امر پروردگار كه فرموده: در زمین سیر كنید و نعمتها و قدرت خدارا ببینید مردم شریف ایران به آن دستور الهی لبیك می گویند و به سیر در روی زمین می پردازندو قدرت خدا را در زنده كردن دوباره طبیعت از نزدیك مشاهده می كنند و این خودش یك عبادت است.
لكن آفاتی كه این سیر و عبادت را تهدیدمیكند موارد بیشمارست:1- بی مهری با طبیعت 2- ریختن زباله به جمال طبیعت 3- آلوده كردن آبها 4- شكستن شاخ و برگ درختان(كه در روایات اسلامی به شكستن بال و پر فرشتگان تشبیه شده است)5- رعایت نكردن آداب اسلامی و حجاب 6- رعایت نكردن حلال وحرام7- رعایت نكردن محرم و نامحرم.
دلیل شكسته شدن نماز مسافر ونگرفتن روزه در سفر به طور كامل براى ما روشن نيست و تنها از برخى روايات استفاده مىشود كه يكى از حكمتهاى اين حكم تخفيف و هديه الهى براى مسافر است حضرت علىعليه السلام مىفرمايد: «من قصر الصلاة فى السفر و افطر فقد قبل تخفيف اللَّه عزّوجل و كملت صلاتُهُ»؛ «هر كس نماز را در مسافرت شكسته بخواند و روزهاش را افطار كند، تخفيف [ و هديه ]خداوند را پذيرفته و نمازش كامل است» (مستدرك الوسائل الشيعه، ج 1، ص 503).. زيرا به طور معمول در سفر شرايط تغيير مىكند و اگرچه وسايل نقليه و امكانات مسافرت با گذشته فرق كرده است؛ ولى در عين حال هم اكنون نيز مسافرت داراى محدوديتهاى ويژه است. شما اگر به تجربه خودتان مراجعه كنيد، ملاحظه خواهيد كرد كه اصولاً در سفر - به ويژه در ميان راه - آن آرامش لازم وجود ندارد؛ به ويژه آنكه در سفر با وسايل سريع، دغدغهها بسيار زياد و فرصت اندك است. بنابراين با توجه به مشكلات زياد و عدم آرامش، دستور قصر نماز مسافر، صادر شده است.
در پايان گفتنى است؛ آن گاه كه قانون و حكمى متناسب با شرايط عمومى تعيين شود براى تمامى مشمولان لازم الاجرا است اگرچه در موارد خاص، مشكلى را به وجود نياورد. اما به جهت رعايت نظم و نهادينه شدن هنجار اجتماعى و فرهنگى همگى ملزم به اجرا مىباشد مانند توقف پشت چراغ قرمز، كه حتى در ساعات خلوت نيز رعايت آن لازم است.
از اين رو خداوند متعال در سوره نساء مىفرمايد: «وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً» نساء (4)، آيه 101.؛ «و چون در زمين سفر كرديد، اگر بيم داشتيد كه آنان كه كفر ورزيدهاند به شما آزار برسانند، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد، چرا كه كافران پيوسته براى شما دشمنى آشكارند».
در نتيجه اگر چه در اين آيه شريفه حكم نماز شكسته به جهت ترس و خطر مطرح شده اما اين قيد غالبى است و منافات با فراگيرى حكم نسبت به ساير موارد سفر نيست چنانكه سنت پيامبرصلى الله عليه وآله و امامان معصومعليهم السلام كه خود مفسر و بيانگر آيات الهى بودند در سفرها نماز را شكسته مىخواندند و از پيامبرصلى الله عليه وآله روايت شده كه در مسافرتها نماز را شكسته مىخواند و حتى در مراسم حج در سرزمين منى با وجود كوتاهى سفر و عدم وجود خطر نمازها را شكسته مىخوانده است. تفسير نمونه، ج 4، ص 94 تا 98. (پرسش و پاسخ دانشجويي، دفتر ويژه ماه مبارك رمضان، گروه مؤلفان، كد: 63/500009)
دروغ مصلحتى چه حكمى دارد؟
همه مراجع: «دروغ مصلحتى» به معناى رايج نزد مردم - كه در واقع «دروغ منفعتى» است حرام است. موارد جواز دروغ در اسلام مشخص است ؛ از جمله آنها وجود مصلحت اهم (مثل حفظ جان مؤمن و يا رفع نزاع بين دو مسلمان ) است. امام، استفتاءات، ج 2، گناهان كبيره، س 4 ؛ دفتر: همه مراجع.
دروغ از گناهان كبيره است و مصلحت انديشي موجب رفع حرمت نميشود؛ بلي مواردي استثناء شده كه در كتب فقهي مذكور است. مثل دروغ براي اصلاح بين دو مسلمان، در مواردي كه جان انسان در خطر است و…، (استفتاآت امام خميني، ج 2، ص 616 و 617). (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 503/500016)
تاحالا براتون اتفاق افتاده نذر کنید ؛ مدونید نذر کردن شرایطی داره ؟حالا باید دید شرایط نذر کردن برای مجالس اهل بیت علیهم السلام چگونه است؟
شرایط نذر کننده عبارتند از:
1)نیت او قصد قربت باشد 2)صیغه نذر را بخواند (به زبان بیاورد )البته لازم نیست به عربی باشد (مثلا بگوید : اگر مریضم خوب شد ،برای خدا بر من است که یک مجلس روضه سیدالشهدا علیه السلام در منزل بر پا کنم )؛ 3)مکلف باشد 4)عاقل باشد 5)با اختیار و قصد نذر کند (نذر از روی عصبانیت یا اجبار نباشد)
منبع:احکام عزاداری
س) گریه کردن زن ها با صدای بلند در مجلس عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) با توجه به حضور مردان نامحرم چه حکمی دارد ؟
ج) اشکالی ندارد؛ مگر اینکه بدانند موجب تحریک شهوت یا فساد خواهد شد و توصیه میشود تا ممکن است صدای گریه ی زنان به مردان نامحرم نرسد.
منبع:احکام عزاداری
موسيقي بي تاثير
اگر استماع موسيقى هيچ گونه تأثيرى در انسان نداشته باشد، آيا باز حرام است؟
همه مراجع: اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست؛ هر چند در شخص تأثير نداشته باشد. امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 110؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 694 و 698؛ صافى، جامعالاحكام، ج 1، س 1003 و 1017؛ خامنهاى، اجوبةالاستفتاءات، س 1131 و 1135 و 1155؛ سيستانى، sistani.org، موسيقى، ش 15؛ تبريزى، استفتاءات، س 1039؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 996؛ دفتر: بهجت، وحيد و نورى.
تبصره. موسيقى حرام، غالباً آثار ناپسندى دارد و باعث بيگانگى از خدا و تحريك شهوت و آلودگى به مفاسد ديگر مىشود؛ ولى حكم تابع اين امور نيست و اگر به فرض، در موردى موسيقى حرام، هيچ تأثيرى در روح و روان انسان بر جاى نگذارد، باز گوش دادن به آن جايز نيست. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني )
موسيقي درماني
امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيمارىهاى روانى (مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان ) به كار مىرود، حكم آن چيست؟
همه مراجع: اگر نظر پزشك متخصص و امين، بر اين است كه تنها راه معالجه و درمان آن، استفاده از موسيقى است ؛ گوش دادن به آن - به مقدارى كه درمان بيمار اقتضا مىكند اشكال ندارد. مكارم، استفتاءات، ج 2، س 714 ؛ صافى، جامعالاحكام، ج 1، س 1004 ؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1151 ؛ دفتر: بهجت، وحيد، نورى، امام، تبريزى، سيستانى و فاضل.
تبصره. اين فرض بسيار نادر است و خداوند متعال در كارهاى حرام - از جمله موسيقى ممنوع شفا قرار نداده است و پاسخ ياد شده تنها در هنگام ضرورت و به مقدار حداقل به كار مىآيد. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني)
موسيقي غم انگيز
گوش دادن به موسيقى غمانگيز چه حكمى دارد؟
همه مراجع: در موسيقى حرام تفاوتى بين شاد و غمانگيز بودن آن نيست و گوش دادن به هر دو حرام است. امام، استفتاءات، ج 2، (مكاسب محرمه)، س 40 و 45؛ خامنهاى، اجوبةالاستفتاءات، س 1131؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 527؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1007؛ تبريزى، استفتاءات، س 1084؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 438؛ دفتر: سيستانى، بهجت، و وحيد. (احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني)
اگر زن در گرفتگى خورشيد و ماه، حائض باشد، آيا پس از پاك شدن، بايد نماز آيات را قضا كند؟
همه مراجع (به جز فاضل و وحيد): قضاى آن واجب نيست. امام، صافى، مكارم و نورى، توضيحالمسائل مراجع، م 1506 و تبريزى و سيستانى، منهاجالصالحين، احكام الحائض، م 232 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 283 و دفتر: خامنهاى .
آيةاللَّه فاضل: بنابر احتياط واجب، بايد قضا كند. تعليقات على العروه، ج 1، احكام الحائض، الحادى عشر.
آيةاللَّه وحيد: اگر در هنگام گرفتگى خورشيد و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نيست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، بايد پس از پاك شدن آن را بدون نيت ادا و قضا به جا آورد. وحيد، منهاجالصالحين، احكام الحائض، م 232 و صلاة الآيات المبحث الثانى. (احكام ويژه بانوان، سيدمجتبي حسيني، كد: 107/500032)
با احترام، بدینوسیله به استحضار میرساند اخیرا پیامکهایی از سوی برخی افراد با اتکاء به عقاید مذهبی مردم منتشر میشود که میتواند نحوه انتشار آن محل تامل باشد، لذا از حضرتعالی درخواست میشود تا پس از مطالعه متونی که به عنوان مثال و مصداق در ادامه میآید، نظرات فقهی خود را درباره آنها بیان کنید.
* تا پیام دیدی هشت بار بگو (یا ابوالفضل) و برای هشت نفر بفرست، همین الان خبر خوشی میشنوی به (ابوالفضل) قسمات میدم بفرست فقط امتحان کن خیلی عجیبه.
* ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین(ع) سهم شما شش صلوات و ارسال به شش عاشق حسینی، لطفا قطعکننده زنجیر نباشید.
* من یک شفا گرفته از حضرت زینب(س) هستم، برای اینکه آن حضرت هم از شما و جامعهمون بلاها را دفع کند هزار دفعه اسم اون حضرت رو بگو و صد مرتبه آیةالکرسی را قرائت کن. اگر این کار را نکنی از این به بعد بدی میبینی. یک نفر این کار را انجام نداد، بچهاش را توی تصادف از دست داد.
سوالات
1- اقدام به نگارش و نشر چنین مطالبی به روشهای گوناگون (پیامک، ایمیل و …) در سطح جامعه چه حکمی دارد؟
2- ابداع خودآگاه اذکار و دعاهایی از سوی افراد که متون آن در میان آیات و روایات دین مبین اسلام موجود نیستند چه حکمی دارد؟
3- حکم ملزم کردن افراد به ذکر تعداد خاصی از اذکار دینی و غیردینی و ارسال آن برای چند نفر دیگر چیست؟
4- وظیفه افراد در برابر الزام به ذکر تعداد خاصی از اذکار دینی و غیردینی چیست؟
5- در صورت اینکه انتشار اینگونه مطالب به واسطه شرکت یا موسسهای انجام گیرد، سود احتمالی که از این بابت نصیب این موسسات میشود چه حکمی دارد؟
پاسخ مراجع
پاسخ آیتالله صافیگلپایگانی
بسمه تعالی
به طور کلی این پیامها باید مدرک صحیح شرعی داشته باشد و در غیراین صورت ارسال آنها برای دیگران جایز نیست و باید از آنها جلوگیری شود.
والله العالم
پاسخ آیتالله نوری همدانی
بسمه تعالی
سلام علیکم
مطالبی را که به صورت فوق نوشتهاید صحت ندارد، ولی ذکر خداوند متعال در هر حال خوب است.
پاسخ آیتالله مکارم شیرازی
بسمه تعالی
هیچ کدام از این امور اعتباری ندارد و سزاوار است مردم به این کارها دامن نزنند ولی هرگونه دعا و ذکر خدا و توسلات کار خوبی است.
پاسخ آیتالله علویگرگانی
بسمه تعالی
1- اینگونه پیامکها به دو صورت است.
الف: گاهی به صورت تشویق به انجام عمل خیر است بدون آنکه جنبه دستوری داشته باشد و یا وعده و وعیدی در کنار آن باشد مثل ختم صلوات به نیت اولیا و ائمه(ع) که در این صورت نگارش و نشر آن مانعی ندارد.
ب: گاهی به صورت دستوری و بدون سند و مدرک معتبر است و به دنبال آن وعده و یا وعید خاصی بیان شده است که در این صورت نگارش و نشر آن صحیح نیست و اگر موجب ایجاد وحشت و ترس در عموم مردم و یا انتساب به ائمه (ع) و یا بزرگان باشد و یا موجب ترویج مطالب خرافی شود حرام است و نباید انتشار پیدا کند.
2- این عمل شرعا حرام است انتساب آن افترا به پروردگار و اهل بیتعلیهمالسلام است.
3- این عمل شرعا صحیح نیست و اگر مستلزم انتساب خلاف واقع به اهل بیت(ع) و یا موجب ترویج خرافات شود حرام است.
4- باید نسبت به آن بیتوجهی کرده و آن را انتشار ندهند و نسبت به تذکر به افرادی که قصد انتشار آن را دارند کوشا باشند.
5- در صورتی که عمل غیردینی را انتشار دهند و موجب ترویج یک امر غیرحقیقی و غیرشرعی شوند، درآمد آنها از این راه حرام است.
پاسخ آیتالله موسوی اردبیلی
بسمه تعالی
این گونه نوشتهها اعتبار ندارد.
پاسخ آیتالله شبیری زنجانی
بسمه تعالی
1- در صورتی که مشتمل بر کذب و مفسده باشد، جایز نیست.
2- در صورتی که منتسب به متون دینی شود، جایز نیست. همچنین اگر عرف برداشت انتساب، نماید.
3 و -4 این گونه امور الزامی برای افراد نمیآورد.
5- در صورتی که در مقابل کار حرام باشد، اکل مال به باطل است.
پاسخ آیتالله سیدعزالدین حسینی زنجانی
بسمه تعالی
قبل از انقلاب و اوائل انقلاب نیز این گونه مطالب به صورت کاغذهای دست نویس و احیانا چاپی پخش میشد و انتشار بعضی از این پیامها موجب وهن شریعت و دین میشود و لذا جایز نیست و هیچ گونه الزام شرعی هم در تکثیر متوجه دریافت کنندگان نیست.
والله العالم
تهیه و تنظیم: س. ز. میرعیسی خانی
آیا پختن غذاهای نذری توسط بانوانی که عادت ماهیانه هستند ،اشکال دارد؟
خیر،مانعیندارد؛مگر اینکه در مسجد باشد ؛چون توقف زن حائض در مسجد حرام است.
منبع :احکام عزاداری
سوال: برای جلوگیری از بارداری اعمال جراجی انجام می شود، چه در مرد و زن، آیا اگر اعمال جراحی موجب عقیم شدن زن و مرد شود جایز نیست؟
نظرات مراجع عظام در این خصوص متفاوت است برای دانستن حکم به صفحه بعد مراجع کنید.
صفحات: 1· 2
در دین مین اسلام روی آداب و نکات بسیار زیادی تأکید شده است که در دیگر ادیان الهی و غیر الهی بر روی آنها تمرکزی نشده، که از مهمترین آنها غذا خوردن در دیگر کشورها بنا به آداب و رسوم آنها است. با توجه به این دستور مهم الهی نظر برخی از مراجع عظام را در این مورد بررسی خواهیم کرد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :خوردن غذاهاى گوشتى تا احراز تذكیه شرعى آن نشده، جایز نیست و نسبت به غذاهاى غیرگوشتى تا یقین به نجاست و حرمت آن نباشد، مانع ندارد.حضرت آیت الله العظمی سیستانی: خوردن غذاهای غیر گوشتی اشکال ندارد
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :در غیر موارد ضرورت از آنها اجتناب کنید؛ ولی کسانی که به کشورهای غیر اسلامی سفر می کنند یا در آنجا زندگی دارند لازم نیست از غیر مسلمین و حتی از غذاهای غیر گوشتی آنها اجتناب کنند
منبع:دفتر حضرت آیت الله العظمى خامنه ای (دام ظله) - دفتر حضرت آیت الله العظمى سیستانى (دام ظله) - دفتر حضرت آیت الله العظمى مکارم (دام ظله) - بخش استفتائات «ن-ط»
گاهی بانوان از لاک ناخن برای زینت استفاده میکنند اما این گونه لاک زدن ها در انگشتان دست با وضوسازگاری ندارد سوال اینجاست که:
آيا بانوان مىتوانند انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك ، نگه دارند؟
همه مراجع: آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.
منبع:نرم افزار پرسمان
«ن-ط»
این روزگار که به اصطلاح «عصر ارتباطات» است و داشتن موبایل از آب و نونم ضروریتره و «دست هر کودک ده ساله شهر ، گوشی موبایلیست»، چشممون به جمال ارغوانیه رایتل روشن شده .
پدیده ایی که این روزها صدای خیلی ها رو در آورده ؛ ولی این صدها به گوش هیچ بنی بشری نرسیده و تبلیغاتش بیشتر می شه.
راستی ، من و توی طلبه صدای مراجع رو شنیدیم گه گفتند :« می ترسیم از ظن و گمانها ، از بی اخلاقیها ، از سست شدن و نابود شدن پایه های خانواده که رایتل به دنبال داره».
![]()
متن فتوای مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی
«به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکتهای خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند».
متن فتوای مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله العظمی علوی گرگانی
«نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفنهای همراه با آموزه های دینی در تضاد است و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه ی نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی بصلاح نیست و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است. البته لازم بذکر است که ما در صدد تخطئه ء اصل فن آوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی می تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی دانیم».
متن فتوای مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله العظمی سبحانی
«قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد، یاید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. قواید جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است.»
متن فتوای مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله العظمی نوری همدانی
«با توجه به اینکه مفاسد این کار زیاد است و امکان از هم گسستن اساس خانواده ها نیز هست به علاوه اینکه عفت عمومی را مورد تهدید قرار میدهد بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست».
حالا شاید به روی خودمون نیاریم و از کنار این پدیده ی ارتباطی ساده رد شیم ؛ شایدم دست به کار شدیم و حداقل فکر راه درمان باشیم؟ راستی کار دیگه ایی از ماها بر میاد؟!!!
نویسنده : س. ز. م
معمولا ما با استفاده ازروزنامه باطله شیشه ها رو تمییز میکنیم ،
گاهی اوقات توی همین روزنامه ها اسماء متبرکه به چشم میخوره،
حالا یه سوال:
آيا استفاده از اسماى متبركه، در روزنامه و مجلات كشور به تعداد زياد
با توجه به مصارف عمومى آن مانند بستهبندى و … صحيح است؟
همه مراجع: چاپ و نشر آنها ممنوع نيست؛ ولى از استفاده يا
انداختن آنها در جاهايى كه موجب هتك مىشود، بايد خوددارى گردد.
منبع:نرم افزار پرسمان
«ن .ط»
م
آيا اطاعت از شوهر در انجام دادن كارهاي خانه (از قبيل آشپزي و تميز كردن خانه و…) واجب است؟
همه مراجع: خير، از نظر شرعي انجام دادن كارهاي خانه، بر زن واجب نيست.
تبصره. اگر شوهر در عقد ازدواج با همسرش شرط كند كه كارهاي منزل بر عهده او باشد؛ زن بايد به اين شرط عمل و از شوهر اطاعت كند.
منبع :توضیح المسائل مراجع
بیان خواستهها و نیازها به درگاه خداوند متعال و باز گفتن رازها و طلب مغفرت همگی موجبات كاهش غم میشود و انسان به هنگام بیان غمها احساس میكند كه سبك میشود و امری تحقق مییابد كه روان شناسان به آن پالایش روانی میگویند و این حالت موجب كاهش افسردگی فرد میشود و اگر آدمی پیوسته با خدای خویش راز و نیاز كند و غم دل باز گوید، هرگز مبتلا به افسردگی نمیشود.
نماز موجب كاهش استرسها میگردد و فشارهای روحی را كم میكند. زیرا آنگاه كه انسان در برابر خالق متعال میایستد و لب به نماز و دعا میگشاید و او را رحمن و رحیم خطاب میكند، امید به رأفت و رحمت در دلش موج میزند و آنگاه كه اشك ندامت از چشمانش جاری میشود، و دردهای خویش را با خدا باز میگوید، پالایش روانی انجام میشود و انسان خود را سبكتر از قبل مییابد چون به بندگی خدا تن میدهد و با تأكید میگوید: «ایّاك نعبد و ایّاك نستعین» فقط تو را عبادت میكنیم و فقط از تو یاری میجوییم.
شانه را خالی از فشار بار بندگی غیر میكند. زیرا كمترین استرس و فشاری مانند استرس ناشی از بندگی غیر خدا آدمی را میآزارد و لذا آنگاه كه شهادت میدهد كه خدایی غیر از خدای یكتا نیست «اشهد ان لا اله الاّ اللّه» احساس آرامش میكند.
پس در نماز اذكاری وجود دارد كه بیان آنها و بازگو كردن آن كلمات ارزشمند كه آدمی بر نفس خود تلقین میكند به او آرامش میبخشد و بهداشت روانی او را تأمین مینماید و افراد فاقد استرسهای روانی، در خانواده و در برخورد با دیگران فشار و دشواری كمتری را متوجه آنان میسازد و خانواده نیز از فضایی آرام و كم استرس برخوردار میگردد.
پوشيدن لباسهایی كه برجستگىهاى بدن (مانند سينه و پشت ) را نمايان میسازد، چگونه است؟
همه مراجع: اگر باعث تهييج شهوت باشد، جايز نيست. منبع :نرم اافزار پرسمان
یاد گیری موسیقی امروزه خیلی طرفدار داره و هزینه های زیادی هم صرف یاد گیری میشه،پس بهتره قبل از یادگیری توجهی به احکام مسئله داشته باشیم….
حكم آموزش و یادگیرى نوازندگى آلات موسیقى چیست؟
همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و صافى): آموزش و یادگیرى نوازندگى با آلات مختص [به لهو] جایز نیست و اگر از آلات مشترك باشد، به منظور استفاده مشروع و حلال، اشكال ندارد
آیات عظام بهجت و صافى: آموزش و یادگیرى نوازندگى با آلات موسیقى، حرام است
منبع:رساله عملیه مراجع عظام
فلسفه حرمت موسيقي
با پژوهشى اندك در قرآن و روايات و ديدگاه برخى از روانشناسان و پزشكان، مىتوان موارد ذيل را از حكمتهاى حرمت موسيقى دانست:
1. زيانبخشى غنا بر اعصاب: به گواهى برخى از پزشكان، غنا و موسيقى آثار زيانبارى بر روى اعصاب دارد. در حقيقت غنایکی از عوامل مهم تخدير اعصاب به شمار مىرود. مواد مخدر گاهى از راه دهان و نوشيدن وارد بدن مىشوند (مانند شراب)؛ زمانى از راه بوييدن (مانند هروئين)؛ گاه از راه تزريق (مانند مرفين) و از راه حس شنوايى به جان و روان آدمى منتقل مىشود (مانند غنا و موسيقى). از اين رو بعضى از آهنگها چنان افراد را در نشئه فرو مىبرد كه حالتى شبيه به مستى به آنها دست مىدهد. البته گاهى به اين حد و مرحله نمىرسد؛ ولى تخدير خفيف ايجاد مىكند و در پى آن آثار زيانبارى روى اعصاب بر جاى مىگذارد و شخص را دچار افسردگى و مبتلا به فشار خون مىكند. تفسير نمونه، ج 17، ص 24؛ الغنا فى الاسلام، ص 151.
بايد دانست كه هر موسيقى و آهنگى شايد براى اعصاب زيانبار نباشد؛ بلكه موسيقى تند و استفاده زياد و افراط در آن باعث تخدير اعصاب مىشود؛
2. گرايش به فساد: غنا و آواز مطرب و لهوى، انسان را به سوى شهوت و فساد اخلاقى مىكشاند و از راه پرهيزكارى باز مىدارد. مجلس غنا و موسيقى، معمولاً مركز مفاسد گوناگون است. در حديثى از نبى اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است: «غنا نردبان زنا است». «الغناء رقية الزنا»: بحار الانوار، ج 76، باب 99، (باب الغناء).
امام صادق(عليه السلام) فرمود: «خانهاى كه در آن غنا باشد، از فساد و فحشا مصون نخواهد بود». «بيت الغناء لاتؤمن فيه الفجيعة»: كافى، ج 6، (باب الغناء). و نيز: «غنا باعث پيدايش روح نفاق است». «الغناء يورث النفاق»: وسايل الشيعه، ج 12، باب 99، (ابواب مايكتسب به). روح نفاق همان آلودگى به فساد و كنارهگيرى از تقوا است. در تفسير روحالمعانى سخن يكى از سران قبايل را نقل مىكند كه به آنها مىگفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مىكند؛ شهوت را مىافزايد؛ شخصيت را درهم مىشكند؛ جانشين شراب مىشود و همان كارى را مىكند كه مستى انجام مىدهد. به نقل از: تفسير نمونه، ج 17، ص 24.
3. غفلت از ياد خدا: قرآن يكى از عوامل گمراهى را «لهو الحديث». لقمان (31)، آيه 6.دانسته است. «لهو» چيزى است كه انسان را چنان مشغول كند كه باعث غفلت و بازماندن از كارهاى مهمتر شود. گوش دادن به غنا قساوت قلب مىآورد. امام صادق فرمود: «ان الملاهى تورث قساوة القلب»: مستدرك الوسائل، ج 13، ص 118.و در نتيجه باعث فراموشى خدا و معنويت مىشود. از اين رو در روايات اسلامى از «لهو الحديث» به «غنا» تفسير شده است. وسائل الشيعه، ج 12، باب 99، (ابواب مايكتسب به). چه اينكه شنيدن غنا و موسيقى آن چنان اراده را سست و غريزه جنسى شخص را تحريك مىكند كه از ياد خدا و قيامت باز مىماند. در روايتى نبى اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: هر كس به غنا و موسيقى (لهوى) گوش فرا دهد قطعهاى از سرب (روز قيامت) در گوش او آب مىشود. «من استمع الى اللَّهو يذاب فى اذنه الآنك»: وسايل الشيعه، ج 5، ص 348.و شايد اين تعبير كنايه از آن است كه گوش او از شنيدن سخن حق كر مىشود. با وجود اين پيامدهاى منفى معنوى آن حتى در ساير موارد نبايد كوچك شمرده شود.
منبع: احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني
بسم الله الرحمن الرحیم
1-آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق كامپیوتر وشبكه اینترنت جایز است؟
2-حكم استفاده از اتاق گفتگو (چت كردن) در اینترنت با جنس مخالف چگونه است؟
3-هنگام نگاه كردن به صفحه اینترنت در زمانى كه انسان روزه مى باشد و یک تصویر غیر اخلاقی ظاهر مى شود چه حكمى دارد؟
پاسخ :
1-2در مورد چت کردن، این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهای منفی به همراه دارد، مگر این که مقدمه ازدواج باشد. که در این صورت به مقداری که جهت ازدواج لازم است، اشکالی ندارد.
3-در صورتی که مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.ولی عمدا جایز نیست.
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: / بخش استفتائات

یكی از دوستان سوالی رو پرسیدند كه احساس كردم شاید برای شما هم پیش بیاد . اگر اسم پیامبر اسلام(ص)رو بشنویم واجب هست صلوات بفرستیم؟یا اگر در وسط نماز بود این اتفاق تكلیف ما چیه؟؟….
در احكام داریم كه بعد از قرائت آیه [إن الله و ملائكته … تسلیماً] واجب است كه صلوات فرستاده شود، حال اگر در وسط قرائت حمد و سوره این آیه را بشنویم، آیا وجب است كه صلوات بفرستیم ؟
بعداز شنیدن این آیه صلوات مستحب است ودر نماز هم اگر این آیه ویا نام پیامبر را شنیدیم مستحب است صلوات فرستادن وبعد از صلوات نماز را ادامه میدهیم ونماز صحیح است.؟
این گفته صحیح نیست و فرستادن صلوات بر پیامبر اسلام(ص) هنگام شنیدن نام ایشان و بعد از قرائت آیه فوق، واجب نیست بلكه از مستحباتی هست كه در روایات مأثوره از معصومین علیهم السلام به آن سفارش مؤكد شده است و دارای فضیلت و ثواب زیادی می باشد.
مستحب است انسان هر وقت نام پیامبر اكرم(ص) را شنید اگر چه در حال نماز باشد؛ صلوات بفرستد. ولی اگر در حال نماز بود باید بلافاصله بعد از صلوات بقیه نماز را ادامه دهد. (توضیح المسائل مراجع)
توضیح بیشتر:
صلوات فرستادن بعد از قرئت آیه 56 سوره احزاب، ریشه در روایتهای اسلامی دارد و در سنت و سیره پیشوایان معصوم(علیهم السلام) چنین آمده است و مؤمنان نیز به پیروی از سنت و سیره آن بزرگواران چنین اذكار و دعاها و تعقیباتی را به جا میآورند؛ چنان كه حضرت امام موسی كاظم(علیه السلام) میفرماید: هر كس بعد از نماز صبح و نماز مغرب قبل از آن كه پاهایش را حركت دهد (هیئت نشستن در حال نماز را به هم بزند) و یا كسی سخنی بگوید، آیه (إنّ الله و ملائكته یصلّون على النّبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیهم و سلموا تسلیما) را بخواند، و بعد بر محمد و ذریه آن حضرت سلام و درود بفرستد، خداوند صد حاجت او را برآورده میكند كه هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت دیگر در آخرت برای او برآورده مىشود.[ر.ك: محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج91، ص85].
بر اساس روایات اسلامی، پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) نیز در نمازهاىشان همین صلواتی را میفرستاد كه ما امروز در نمازهایمان میفرستیم؛ از جمله ابوحمزه ثمالى از یكی از یاران پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) به نام [كعب] نقل میكند كه [هنگامى كه آیه 56، سوره احزاب، نازل شد عرض كردیم: سلام بر تو را میدانیم، ولی صلوات بر تو چگونه است؟ فرمود: بگویید: اللهم صل علی محمد و آل محمد كما صلّیت علی ابراهیم… [بحارالانوار، ج91، ص85].
منبع:پرسمان
آیا مى توان اعضاى بدن شخصى را كه دچار مرگ مغزى شده است (و از لحاظ پزشكى امیدى به زنده ماندن وى نیست، ولى برخى اعضا مثل قلب وى براى مدتى كار مى كنند) به بیمارى كه محتاج است پیوند زد؟ (با توجه به این كه در صورت صبر، ممكن است دیگر، قابل پیوند نباشند).
نظر مراجع عظام تقلید، نسبت به این مساله مختلف هست که در ادمه نظر ایشان را ذکر می کنیم:
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید:
در فرضى كه هنوز شخص از دنیا نرفته، استفاده از اعضاى او، قتل نفس محسوب مىشود و جایز نیست.چون در همان مدتی که قلب کار می کند و مغز مرده هست، امکان درمان وجود دارد گرچه احتمال آن بسیار پایین باشد.
آیةاللَّه خامنه اى: اگر استفاده از اعضاى بدن شخص یاد شده، باعث تسریع در مرگ وى شود، جایز نیست. در غیر این صورت اگر با اجازه قبلى او صورت گرفته باشد و یا نجات جان نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشكال ندارد.
آیةاللَّه مكارم: اگر مرگ مغزى به طور كامل و مسلم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد - چنانچه براى نجات جان مسلمانى باشد اشكال ندارد.
منابع:
آیت الله صافى، استفتاءات پزشكى، س 59 ؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2142 . آیت الله بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 24 و استفتاءات 1173؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س 2071 و 2058. آیت الله خامنه ای اجوبة الاستفتاءات، س 1291. آیت الله مکارم ، استفتاءات، ج 1، س 1456.و دفتر آیت الله سیستانی.

همانطور که می دانید گیرنده و دهندهء ربا هر دو مرتکب کبیره شده و در احادیث این طور بیان شده که گناه ربا از هفتاد مرتبه زنا با محارم بیشتر است، حال سئوال این چگونه می توان از کسی سود گرفت و همچنین مرتکب این گناه بزرگ هم نشد؟
اگر با سپردن پول به کسی، بخواهم در هر ماه درصد مشخصی از سود پول از اودریافت کنم؛ راه حل بدون ربا چیست؟
همه مراجع: اگر پول را به شخصی بدهید و هر ماه به طور مشخصی سود بگیرید؛ ربا و حرام است و برای دوری از ربا، چند راه وجود دارد:
1:گیرندهء پول را وکیل کنید تا با پول شما، کالایی بخرد و آن را به هرکس که بخواهد(هرچند خودش)، به صورت نسیه بفروشد. در هر ماه مبلغ مشخصی(علی الحساب) به شما بدهد و در پایان باقی مانده را - که شامل اصل پول نیز می شود- به شما برگرداند1.
2: او را وکیل کنید تا با پول شما کار حلال و مشروع نماید. هر چه سود به دست آید، به شما تعلق می گیرد و به او حق وکالت بدهید.
3: با او عقد مضاربه انجام دهید؛ به این ترتیب که سرمایه از شما و کار از او. سودی که حاصل می شود ، بین هر دو- به نسبتی که در عقد می گذارید- تقسیم می گردد. در مضاربه لازم است نسبت سهم، و درصد سود تعیین گردد.به عنوان مثال قرار می گذارند هرچه سود حاصل شد، مقداری از آن( نصف، یک سوم و…) به مالک تعلق گیرد و مقداری از آن به عامل2.
منبع :توضیح المسائل مراجع
یکی از سنت های در کشور ما اینه که در دو ماه محرم وصفر به احترام اینکه این دو ماه، ماههای حزن واندوه اهل بیته،مردم از کارهایی که بیانگر شادی وسرور هستند خودداری میکنند مثلا مراسم نامزدی یا عقد ویا عروسی رو برگزار نمی کنند وسعی می کنند یا قبل از این دوماه برگزار بکنند ویا اینکه بگذارند بعداز اتمام این دو ماه. حال سوال در اینه که بعضی از مردم فکر می کنند که ازدواج یا مراسم عقد در این دو ماه اشکال شرعی داره،آیا همچنین عقیده ای درست است؟ برای یافتن این سوال همراه ما باشید. سوال:آیا مراسم عقد وعروسی در ماه محرم حرام است؟
همه مراجع:برگزاری این نوع مراسم،اگر توام با معصیت ویا هتک حرمت حضرت سیدالشهداعلیه السلام نباشد،اشکال ندارد،ولی در آن هیچ نوع برکتی نیست وسزاوار است که مسلمانان غیرتمند سعی کنند اینگونه مراسم را در ماه های دیگر وایام متناسب با خود برگزار کنند.1
بعد از ارائه این استفتا لازمه که دو نکته رو بگیم اول اینکه شاید کسی بپرسه،که اگر این ازدواج به تاخیر بیفته شاید اون دو جوون که باهم آشناشدن به گناه بیفتن ونتونن تحمل کنند در اینجا راهکار اینه که عقدمحرمیت برای این دوماه یا بیشتر بخوننددتا زمان عقد وعروسیشون فرا برسه.نکته دوم اینه که متاسفانه در بعضی از فرهنگها در کشور ما اگر کسی از بستگان ولو درجه اول نباشه ازدواج رو تا سر سال به تاخیر می اندازن یا تا چهلمین روز فوت اون شخص وگاهی پشت سرهم چند نفر از فامیلی از دنیا میرند وازدواج چندسال به تاخیر میفته که واقعا هیچ وجهه شرعی نداره و کار صحیحی هم نیست.!درمورد محرم وصفر هم بخاطر اهمیت بالایی که داره فرموده اند بهتر است به تاخیر انداخته بشه ونه اینکه هم اشکال شرعی داشته باشد.
امیدوارم همه ماه جزء عزاداران واقعی اباعبدالله قرار بگیریم. منبع:نرم افزار پرسمان احکام
همون طور که می دانید اخیرا طرحی از سوی دولت در حال اجراست، با نام هر خانواده ی ایرانی یک پزشک!! اما مثل اینکه این طرح اصلا از نظر شرعی مورد بررسی قرار نگرفته است، چون هر خانواده ایرانی که شامل جنس مرد و زن می باشند باید یک دکتر را انتخاب کنند، که ممکن است دکتر آقا یا خانم باشد که بنابراین نصف افراد خانواده از نظر شرع و اسلام نمی توانند به پزشک خانواده ی خود مراجع کنند.
برای دانستن این مسئله، بهتر است نظرات مراجع تقلید را نیز در مورد رفتن مرد یا زن به دکتر غیر همجنس بدانیم.
سوال: آیا مرد یا زن می توانند برای درمان بیماری خود پیش دکتر غیر همجنس خود بروند یا خیر؟
جواب: همه مراجع عظام تقلید نظرشان این است که مرد و زن باید برای درمان بیماری خود به دکتر همجنس خود رجوع کنند و فقط در مواقع اضطرار می توانند به دکتر غیر همجنس خود رجوع کنند.
با توجه به نظر اسلام و مراجع تقلید، به نظر شما آیا اجرای چنین طرحی با این شرایط جایز است؟ اگر کسی خواسته باشد مسائل شرعی را رعایت کنند، آیا اجرای نا صحیح این طرح مانع اجرای دستورات و احکام اسلامی نمی شود؟
همچنین گفتن این موضوع خالی از لطف نیست که هم اکنون افرادی با وجود دکتر همجنس خود، میل دارند به دکتر غیر همجنس رجوع کنند، که با توجه به این مساله این کار جایز نیست .
منبع:نرم افزار پرسمان 2
سئوال : به وسیله کاشتن مو ، موهای سر یا ابرو ترمیم می گردد آیا وضو یا غسل با موی کاشته شده صحیح است؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل باشد جایز نیست و گرنه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که واقعاً مو را بکارند و جزء بدن شود و رشد و نمو کند هیچ اشکالی ندارد و اگر مو به صورت مصنوعی باشد و مانع رسیدن آب به بدن نگردد هم اشکال ندارد ولی اگر مانع رسیدن آب به بدن است فقط در موارد ضرورت جایز است.
آیا در ماه محرم اعمالی مثل اصلاح صورت و رنگ کردن موها وآرایش زن اشکال دارد ؟
همه مراجع:اگر همراه با معصیت ویا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سید الشهدا نباشد اشکال ندارد ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند سعی کنند این گونه مراسم را در ماههای دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند چرا که امام صادق “علیه السلام"می فرمایند :خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در ایام شادی ما شاد ودر ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم ایام حزن پیشوایان دینی ماست.
منبع: رساله سیزده مرجع
سوال: تزریق انواع آمپول و سرم در حال روزه چه حکمی دارد ؟